Let op met supplementen

Veel mensen slikken een voedingssupplement, omdat ze denken dat het gunstig is voor hun gezondheid.

Vaak denken mensen ook ‘baat het niet, schaadt het niet’, maar supplementen slikken is niet zonder risico’s.

Onze aanbeveling:


Gebruik geen voedingssupplementen ter preventie van kanker
Probeer de voedingsstoffen die je nodig hebt alleen uit voeding te halen.


Wat betekent dit voor mij?

Gezonde voeding bevat voedingsstoffen die je nodig hebt voor een goede gezondheid, zoals vezels, vitamines en mineralen. Hoewel sommige van deze stoffen verkrijgbaar zijn als supplementen, is het nog onvoldoende bekend of deze dezelfde voordelen bieden. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je meestal alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Het is in de meeste gevallen dan ook niet nodig om voedingssupplementen te nemen.

Pas op met hoog gedoseerde supplementen. Dit zijn supplementen die veel meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van een bepaalde voedingsstof bevatten. Deze supplementen hebben een onvoorspelbare invloed op het risico op kanker.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen bevatten stoffen zoals vitaminen en mineralen. Deze zijn onder andere verkrijgbaar als tabletten, capsules of in vloeibare vorm.

Wanneer is er wel een supplement nodig?

De Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen mensen een voedingssupplement te nemen. Lees het advies over supplementen op de website van het Voedingscentrum.

Tips om alle benodigde voedingstoffen binnen te krijgen

  • Eet gevarieerd en volgens de Schijf van Vijf
  • Eet volop groente en fruit en varieer zoveel mogelijk. Kies elke dag groente en fruit uit verschillende kleurgroepen.
  • Kies voor de volkoren variant van brood, rijst en pasta in plaats van de witte (geraffineerde) variant.
  • Eet niet elke dag hetzelfde. Houd een voedingsdagboek bij om meer inzicht te krijgen in welke voedingsmiddelen je eet en breng variatie hierin.