Drink gezond

Vaak zijn we ons niet bewust dat wat we drinken ook van invloed kan zijn op ons gewicht.

Met name dranken met toegevoegde suikers kunnen leiden tot overgewicht, een belangrijke risicofactor voor kanker.

Onze aanbeveling:


Drink zo min mogelijk dranken met toegevoegde suikers 
Drink vooral water en ongezoete dranken.


Wat betekent dit voor mij?

Dranken met toegevoegde suikers kunnen ervoor zorgen dat je in gewicht aankomt. Al bestaan dranken voor een groot deel uit water en bevatten ze per 100 ml niet zoveel calorieën, toch kun je er van aankomen. Deze dranken geven je namelijk nauwelijks een vol gevoel, waardoor je er al snel te veel van drinkt.

Het best kun je water en koffie* en thee zonder suiker drinken.

Wat zijn dranken met toegevoegde suikers?

Voorbeelden van dranken met toegevoegde suikers zijn:

  • Frisdranken, zoals cola (niet de light-versie)
  • Aanmaaklimonades, op basis van suiker
  • Sport- en energiedranken
  • Water met fruitsmaken (waar suiker in zit)
  • Thee en koffie met suiker
  • IJskoffie en ijsthee (niet de light-versie, of als je het zelf maakt)
  • Oploskoffie met smaakjes

Is puur vruchtensap gezond?

Puur vruchtensap is gezond, maar bevat tegelijk ook veel natuurlijke suikers. Drink daarom per dag niet meer dan één glas.

Zijn kunstmatige zoetstoffen schadelijk?

Nee, wanneer je zoetstoffen in normale hoeveelheden gebruikt is er geen reden om je zorgen te maken. Lees meer over zoetstoffen op Voedingenkankerinfo.nl.

Hoe kan ik minder dranken met suiker drinken?

  • Drink water met smaakmakers als een schijfje citroen, takje munt of plakjes komkommer.
  • Vul je glas voor de helft met sap of frisdrank en de rest met water.
  • Drink thee en koffie zonder suiker
*voor koffie geldt het advies om per dag niet meer dan vier koppen te drinken i.v.m. de hoeveelheid cafeïne. Als je zwanger bent, kun je het beste houden bij één kop koffie per dag.