Kan thee met een fruitsmaakje suiker bevatten?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Het advies is om elke dag 1,5 tot 2 liter aan vocht binnen te krijgen. Hierbij kun je drankjes met toegevoegde suikers, zoals frisdranken en limonades, beter laten staan. Het beste kun je kiezen voor water, koffie of thee zonder suiker. Daar zit namelijk geen suiker in. Of is dat bij sommige theesmaakjes toch niet helemaal waar?

Aroma's in thee

Als je naar de voedingswaardentabel op de achterkant van een doosje thee kijkt, zie je bij sommige theesoorten dat er een kleine hoeveelheid suiker in zit. Tussen de ingrediënten kun je suiker in de meeste gevallen echter niet terugvinden. Hoe zit dat?

Aan thee worden vaak aroma’s toegevoegd die smaak geven aan de thee. Deze zie je wel bij de ingrediëntenlijst op de verpakking staan. Om aroma's toe te voegen aan een product hebben ze een zogenaamde drager nodig. Koolhydraten, waar suikers onder vallen, zijn een voorbeeld van zulke dragers. Om deze reden kan er in een zakje thee suiker zitten, maar dit is vaak zo weinig dat de thee hierdoor niet zoeter smaakt.

De hoeveelheid suiker

Doordat de hoeveelheid suiker in een zakje thee zo klein is, is de exacte hoeveelheid suiker heel lastig te bepalen. Op veel verpakkingen zie je daarom 'minder dan 0,5 gram suiker per 100 milliliter thee' staan. In de praktijk blijkt het vaak dat het om 0,15 gram of minder gaat. Ter vergelijking: je moet dan zo’n 35-40 koppen thee drinken om dezelfde hoeveelheid suiker naar binnen te krijgen als een kop thee met 1 suikerklontje (4 gram). 

Je kunt dus wel zeggen dat de hoeveelheid suiker in een kopje thee verwaarloosbaar klein is. Oftewel: een kopje thee is suikervrij (tenzij je er zelf suiker aan toevoegt natuurlijk!). 

Thee met een fruitsmaakje kan suiker bevatten: FEIT, maar deze hoeveelheid is heel klein 

Bron:
Kenniscentrum suiker & voeding