Zijn peulvruchten een goede vleesvervanger?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen onze experts een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Er bestaan verschillende soorten peulvruchten, zoals bruine bonen, kidneybonen, linzen, kikkererwten en sojabonen. Voor peulvruchten is het advies om ze elke week te eten. Peulvruchten zijn namelijk gezond! Ze bevatten veel vezels en net als vlees bevatten ze ijzer, eiwit en verschillende B-vitamines. Hierdoor kun je vlees goed vervangen voor peulvruchten. 

Let op: vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Kies naast peulvruchten ook voor vis, ei en zuivel. Zo krijg je volop voldoende voedingsstoffen binnen! Als er 's avond peulvruchten op het menu staan, kun je natuurlijk ook in de middag volkoren boterhammen met kaas eten en een glas melk erbij drinken om zo toch vitamine B12 binnen te krijgen.

Minder vlees op het menu zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: 

  • Maandag: peulvruchten op het menu
  • Dinsdag: vis op het menu
  • Woensdag: vlees op het menu
  • Donderdag: tofu/tempé/ei op het menu
  • Vrijdag: kip op het menu
  • Zaterdag: noten met groenten op het menu
  • Zondag: vlees op het menu

Wist je dat er ook ‘groene’ peulvruchten bestaan? Voorbeelden hiervan zijn snijbonen, peultjes en doperwten. Dit zijn officieel peulvruchten, maar tellen mee als groente vanwege de gezondheidsvoordelen. Hetzelfde geldt voor pinda's: ook dit zijn officieel peulvruchten, maar rekenen we tot de noten.

Meer weten? Hier lees je meer over kikkererwten en hier kom je alles te weten over eieren.

Peulvruchten zijn een goede vleesvervanger: FEIT 

Bron:
Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier