Zijn groentechips gezonder dan gewone chips?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Groentechips worden net als gewone chips (gemaakt van aardappel) gefrituurd in olie. Als je groentechips eet krijg je daardoor net zoveel vet binnen als met het eten van gewone aardappelchips. 

Vitaminen

Daarnaast verliezen groenten door het frituren veel vitaminen. Hoeveel vitaminen er na het frituren overblijven in groentechips is niet precies bekend. Net als in aardappelchips zullen er nog wel wat vitaminen en mineralen in zitten, maar dit is veel minder dan de hoeveelheid die je binnenkrijgt als je verse groenten eet.

Zout

Verder zitten er in groentechips net als in gewone chips veel zout. Per 100 gram bevat groentechips ongeveer 1,2 gram zout. Het advies is om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten. Een portie groentechips tikt qua hoeveelheid zout dus aardig aan!   

Vezels

Een voordeel van groentechips is wel dat er meer vezels in zitten dan in gewone chips. Met zo’n 12 gram vezels per 100 gram bevat groentechips al snel 3 keer zoveel vezels dan dezelfde hoeveelheid gewone chips. 

Suiker

Een nadeel is wel weer dat er in groentechips veel meer suiker zit. In 100 gram groentechips zit 20 gram suiker of meer. Dat staat gelijk aan 5 suikerklontjes! In dezelfde hoeveelheid gewone aardappelchips zit ongeveer 2 gram suiker of minder. 

Of je dus kiest voor groentechips of gewone aardappelchips, beiden zijn geen gezonde snack. Benieuwd wat wel een gezonde snack is? Je leest het hier!

Groentechips zijn gezonder dan gewone chips: FABEL 

Bron:
Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier