Zijn bananen dikmakers?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen onze experts een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Bananen zijn na appels de meest gegeten fruitsoort in Nederland. Deze gele, kromme fruitsoort is perfect om gelijk uit de schil te eten, om te verwerken in bananenbrood of gemixt door een heerlijke smoothie. Toch zijn er ook mensen die bananen liever laten liggen, omdat ze denken dat je er dik van wordt. Maar wat is hiervan waar? 

Banaan een gezonde keuze of niet?

Bananen bevatten in vergelijking met ander fruit meer calorieën en weinig vitamine C. Daarentegen bevatten bananen wel heel veel andere gezonde voedingstoffen, zoals vezels, vitamine B6 en kalium. Dat bananen meer calorieën bevatten, maakt het niet meteen een ongezonde keuze. Zolang jouw energiebalans in balans is, past een banaan prima in een gezond voedingspatroon. 

Bananen zijn daarom net als andere fruitsoorten een gezonde keuze. Wissel vooral af met verschillende fruitsoorten, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Meer over fruit lees je hier.

Hoe rijper de banaan, hoe zoeter

Bananen smaken heerlijk zoet. De mate van zoetheid hangt wel samen met de rijpheid. Bij het rijpen van de banaan wordt zetmeel namelijk omgezet in suikers. In onrijpe bananen zit 20 keer zoveel zetmeel dan suiker. Aan het eind van de rijping is dat omgekeerd, dan bevat een banaan 20 keer zoveel suiker dan zetmeel. Hierdoor smaakt een rijpere banaan zoeter dan een groene banaan. 

Bananen zijn dikmakers: FABEL

Bronnen:
- Veggipedia
- Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier