Voorkomt vitamine C een verkoudheid?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Vitamine C is een vitamine die bijna iedereen wel kent, maar weet jij ook welke functie deze vitamine precies heeft in jouw lichaam? En kan het je beschermen tegen een verkoudheid? Wij vertellen je meer hierover!

Waar zit vitamine C in?

Vitamine C zit in groente, fruit en aardappelen. Vooral spruitjes, paprika, witlof, kiwi en broccoli zijn echte vitamine C bommetjes! Door het koken van groente gaat er vitamine C verloren. Het advies is daarom om groente zo kort mogelijk te koken en in zo min mogelijk water.

Hoeveel vitamine C heb ik nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vitamine C is 75 milligram. Aan deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kom je met gemak als je fruit en groenten op het menu zet. In 1 kiwi zit bijvoorbeeld al 63 milligram vitamine C.

Indien je gezond eet, hoef jij je dus geen zorgen te maken dat je te weinig vitamine C binnenkrijgt. Mocht je een overschot aan vitamine C binnenkrijgen dan plas je dit overschot gewoon weer uit. 

Wat doet vitamine C?

Vitamine C beschermt ons lichaam tegen schadelijke stoffen. Daardoor helpt vitamine C onze weerstand in stand te houden, maar een verkoudheid voorkomen doet deze vitamine niet. Om de kans op een verkoudheid te verkleinen kun je het beste zo gezond mogelijk eten en voldoende bewegen. Lees meer over onze aanbeveling Eet gezond en Kom in beweging.  

Vitamine C voorkomt een verkoudheid: FABEL 


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier