Is vers fruit gezonder dan uit blik, pot of uit de diepvries?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Vers fruit, fruit uit blik, fruit uit pot of fruit uit de diepvries … De keuze is reuze maar welke variant kun je het beste kiezen of maakt dit niet uit? Wij vertellen je meer hierover zodat ook jij voor de gezondste keuze kunt gaan.

Zowel fruit uit blik, fruit uit pot en fruit uit de diepvries bevatten ongeveer een gelijke hoeveelheid aan voedingsstoffen als vers fruit. Toch is het opletten met fruit uit blik en fruit uit pot, deze zijn namelijk te koop in de varianten ‘op siroop’ en ‘op sap’.

Fruit op siroop is een combinatie van water en suiker. Hierdoor wordt er dus suiker aan het fruit toegevoegd met als gevolg dat de suiker door het fruit wordt opgenomen. Daardoor is fruit op siroop een minder gezonde keuze.

Fruit op sap is fruit met (eigen) sap. Dit sap bevat minder suiker dan siroop, daardoor neemt het fruit minder suiker op. Fruit op sap uit blik of pot kun je het beste laten uitlekken, dit maakt het een gezondere keuze.

Fruit is gezond! Het bevat belangrijke voedingsstoffen, zoals vezels, vitaminen en mineralen. Elke fruitsoort bevat zijn eigen unieke combinatie van voedingsstoffen. Het advies is daarom om zoveel mogelijk af te wisselen tussen fruitsoorten. Het beste kun je kiezen voor vers fruit of voor fruit uit de diepvries.

Vers fruit is gezonder dan uit blik, pot of uit de diepvries: FEIT,  maar fruit uit de diepvries is ook een gezonde keuze


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier