Staat 250 gram bereide groente gelijk aan 250 gram rauwe groente?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Het advies is om iedere dag minimaal 250 gram groente te eten. Hiermee krijg je veel vitaminen, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen binnen. Kom jij altijd aan de 250 gram groente?

Ook als je in de supermarkt 250 gram groente in je karretje hebt gelegd, betekent dit niet altijd dat je ook voldoende groente binnenkrijgt.

Bij rauwe groenten, zoals tomaten, komkommer en sla is het eenvoudig: omdat je het rauw eet is 250 gram ook echt 250 gram. Maar wanneer je groente gaat bereiden is het een ander verhaal. Dit begint al bij het schoonmaken van groente.

Vaak gooi je hierbij een deel weg, zoals de buitenste laag van een ui en de topjes van sperziebonen. Vervolgens zorgt de bereiding ook voor een verandering van het gewicht van de groente. Zo blijft er van spinazie of andijvie in de pan niet veel over. 

Maar hoe weet je dan hoeveel groente je moet kopen? In onderstaande tabel zie je hoeveel onbereide groente je nodig hebt om 250 gram groente over te houden na schoonmaken en bereiding.

Groentesoort Hoeveelheid groente
Andijvie 370-450
Asperges 300-375
Aubergine 250-325
Bloemkool 325-375
Boerenkool 500-575
Broccoli 325-375
Champignons 425-500
Courgette 250-325
Paksoi 375-450
Paprika 500
Pompoen 375-425
Prei 450-500
Rode kool 250-325
Sperziebonen 275
Spinazie 450-500
Spitskool 325-375
Tomaat 300-375
Ui 300
Wortel 250-325

 

250 gram bereide groente staat gelijk aan 250 gram rauwe groente: FABEL

Bron: Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier