Maak je met een kwartier tot halfuur in de zon voldoende vitamine D aan?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

In tegenstelling tot andere vitaminen is de belangrijkste bron van vitamine D niet onze voeding, maar de zon. Ons lichaam kan namelijk zelf vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht.

Hoe lang in de zon?

Door elke dag een kwartier tot halfuur in de zon te zitten, maak je genoeg vitamine D aan (in combinatie met een gezond eetpatroon). Let er hierbij op dat je hoofd en handen niet bedekt zijn. Als je naast je handen en hoofd nog meer lichaamsdelen blootstelt aan het zonlicht, kan een kortere tijd ook al voldoende zijn om genoeg vitamine D aan te maken.

Wel is het belangrijk om de felle zon en een langdurige blootstelling te vermijden. Ook is het heel belangrijk om je goed in te smeren om je huid te beschermen tegen zonverbranding. Meer weten over veilig zonnen? Lees dan dit artikel.

Het belang van vitamine D

Vitamine D draagt bij aan sterke tanden en botten. Daarnaast zorgt deze vitamine ervoor dat ons lichaam calcium en fosfor uit onze voeding kan opnemen. Ook is het nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast draagt vitamine D bij aan een goede werking van onze spieren en houdt het onze weerstand op peil.

Speciale doelgroepen

Sommige mensen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en hun voeding kunnen halen. Dit geldt bijvoorbeeld voor kinderen, zwangere vrouwen en ouderen. Aan hen wordt geadviseerd om vitamine D bij te slikken. Benieuwd welke groepen dit allemaal zijn en om welke hoeveelheden het gaat? Dat lees je hier.

Met een kwartier tot halfuur in de zon maak je voldoende vitamine D aan: FEIT (in combinatie met een gezond eetpatroon)

Bronnen:
Voedingscentrum
VoedingNU


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier