Is bloemkoolrijst gezond?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen onze experts een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

In de supermarkt zijn er steeds meer nieuwe producten te vinden waarin groente is verwerkt. Denk aan bloemkoolrijst, brocollirijst en courgettespaghetti, maar ook aan pitabroodjes en pizzabodems die gemaakt zijn van groente. Vaak zien deze producten er aantrekkelijk uit, maar hoe gezond zijn deze producten nu écht?

Groente eten = gezond

Het eten van groente is goed voor je, daar is geen twijfel over mogelijk. Door vooral te kiezen voor plantaardige producten, waaronder groente, krijg je veel vezels en gezonde voedingsstoffen binnen. Om deze reden zijn producten die 100% uit groente bestaan, zoals bloemkool- en brocollirijst, een gezonde keuze. 

Bij producten die slechts voor een deel uit groente bestaan, hangt het er vanaf wat er verder in het product zit. Zo wordt een pitabroodje of pizzabodem niet alleen gemaakt van groente, maar ook van wit meel. Wit meel bevat weinig vezels, daardoor zijn deze producten niet heel veel gezonder dan de normale varianten.

250 gram groente per dag

We eten gemiddeld 131 gram groente per dag, lang niet genoeg groente dus! Om de aanbevolen 250 gram groente per dag binnen te krijgen, kunnen groenteproducten helpen. Kies dan vooral voor de varianten die volledig uit groente bestaan, zoals bloemkool- en brocollirijst.

Ons advies is om af te wisselen tussen bijvoorbeeld bloemkoolrijst en zilvervliesrijst. Mocht je een gerecht maken met bloemkoolrijst, voeg dan ook andere gezonde producten met veel voedingsstoffen toe aan het gerecht. Dan krijg je volop voedingsstoffen binnen!

Ben je benieuwd of chips gemaakt met groente ook gezonder zijn dan gewone chips? Lees dan dit artikel.

Bloemkoolrijst is gezond: FEIT

Bron:
Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier