Eet minder vlees

Rood vlees past in een gezond voedingspatroon, maar eet het met mate. Te veel rood vlees verhoogt de kans op dikkedarmkanker.

Bewerkt vlees kun je beter niet eten, omdat er geen veilige hoeveelheid is waarbij je het risico op dikkedarmkanker niet verhoogt.

Onze aanbeveling:


Beperk het eten van rood en bewerkt vlees
Eet weinig rood vlees, zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Eet weinig of geen bewerkt vlees.


Wat betekent dit voor mij?

Er is een duidelijk verband tussen het eten van rood en bewerkt vlees en een verhoogd risico op dikkedarmkanker. Dit verband is het sterkst voor bewerkt vlees. Eet dit dus bij voorkeur helemaal niet.

Ons advies voor rood vlees is om hier iedere week tussen de 350 en 500 gram per week te blijven. Dit is ongeveer hetzelfde als drie porties.

Rood vlees is een goede bron van eiwitten, ijzer en zink en past daarom in kleine porties in een gezond voedingspatroon.

Wat is rood vlees?

Rood vlees is vlees van zoogdieren als runderen, varkens, geiten, lammeren of paarden. Het gaat hierbij niet om vlees dat niet goed doorbakken is, maar om vlees dat rood is wanneer je het rauw in de winkel koopt. Het gaat ook om vlees in alle vormen als gehakt, karbonades en hamburgers.

Wat is bewerkt vlees?

Bewerkt vlees is vlees dat is bewerkt (getransformeerd) door het te zouten, roken, drogen, fermenteren of door er conserveringsmiddelen aan toe te voegen. Het doel hiervan is de smaak en houdbaarheid te verbeteren. Voorbeelden zijn: vleeswaren als ham, bacon, salami en bepaalde soorten worst als knakworst en rookworst.

Tips om minder vlees te eten

  • Eet regelmatig een maaltijd zonder rood vlees. Kies in plaats daarvan voor gevogelte, vis, ei, peulvruchten of een vegetarisch alternatief.
  • Vervang (een deel van) het vlees in sauzen of stoofpotten door vis, bonen, linzen of champignons.
  • Kies als hartig beleg op brood bijvoorbeeld voor kaas, vis, groente- of fruitspread of hummus. Zorg voor variatie door ook eens rauwkost zoals komkommer of tomaat op brood te eten.