Is verse vis beter dan vis uit blik?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Staat er bij jou weleens vis op het menu? Het advies is om 1 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis zoals zalm, haring en makreel. De vetzuren die in vis zitten, zijn goed voor je hart en bloedvaten.

Daarnaast zijn er uit wetenschappelijk onderzoek aanwijzingen dat het eten van vis de kans op bepaalde soorten kanker mogelijk kan verkleinen. Maar is vis uit blik ook een goede optie of kun je beter kiezen voor verse vis?

Gezond visje

In principe maakt niet uit hoe de vis verkocht wordt: verse vis, vis uit de diepvries en vis in blik zijn allemaal goed voor je. Voor je gezondheid kun je het beste kiezen voor vette vis die niet gepaneerd of gezouten is. Bij gezouten vis moet je denken aan gerookte zalm, gerookte paling of ansjovis. Aan vis in blik wordt ook vaak zout toegevoegd. Kijk daarom altijd goed op de verpakking naar de hoeveelheid zout.

Wil je weten hoe je snel een etiket kunt lezen? Lees dan dit artikel.

Vis uit blik in water of olie?

Je kunt bij vis in blik het beste kiezen voor de variant met water in plaats van olie. Water en vet mengen niet met elkaar, waardoor bij vis in water de gezonde visvetzuren beter in de vis blijven. Bij vis in olie mengt een deel van de visvetzuren uit de vis met de olie. Wanneer je vervolgens de olie afgiet, gaat er dus een deel van de goede visvetzuren verloren.

Verse vis is beter dan vis uit blik: FABEL

Bronnen
Hartstichting
Harvard Health Publishing


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier.