Telt gedroogd fruit mee voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Slechts 1 op de 8 Nederlanders haalt de aanbevolen 2 stuks (200 gram) fruit per dag. En dat terwijl fruit vol zit met vezels en goede voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen.

Gedroogd fruit

Alle soorten fruit, ook gedroogd fruit zoals rozijnen en gedroogde abrikozen, tellen mee voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit.

Door fruit te drogen verdwijnt helaas wel de vitamine C. Gelukkig zitten er nog genoeg andere goede voedingsstoffen en vezels in. Doe ze dus lekker door de yoghurt of eet ze als gezonde snack!

Let op de hoeveelheid suiker

Wel is het advies om niet te veel gedroogd fruit te eten. Gedroogd fruit bevat namelijk per 100 gram meer suiker dan 100 gram vers fruit. Hierdoor krijg je met gedroogd fruit al snel te veel suiker binnen. Daarom is het advies om niet meer dan 20 gram (ongeveer 2 kleine handjes) gedroogd fruit per dag te eten. Lees meer over onze aanbeveling Eet gezond.

Gedroogd fruit telt mee voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit: FEIT 

Bronnen: 
RIVM
Voedingscentrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier