Is spelt gezonder dan tarwe?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt waar is. Wekelijks ontrafelen onze experts een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Spelt zou gezonder zijn dan tarwe, omdat het meer gezonde voedingsstoffen zou bevatten, zoals vezels en eiwitten. Bovendien zouden er in spelt minder gluten zitten, waardoor speltproducten gemakkelijker te verteren zouden zijn in ons lichaam. Maar wat is hiervan écht waar?

Het 'oergraan' spelt

Spelt is een graansoort die al duizenden jaren verbouwd wordt. In de loop van de tijd is spelt grotendeels vervangen door tarwe, omdat dit een hogere opbrengst per oppervlakte grond heeft. Daarnaast kan het vliesje om de tarwekorrel gemakkelijker verwijderd worden dan bij de speltkorrel. 

Toch is spelt de laatste tientallen jaren weer populairder geworden. Dit komt mede omdat het stevige vliesje om speltkorrels bescherming biedt tegen insecten en schadelijke stoffen uit de omgeving. Hierdoor zijn er bij het verbouwen van spelt minder bestrijdingsmiddelen nodig.   

Het verschil tussen spelt en tarwe

Spelt en tarwe zijn beide graansoorten. De twee zijn zelfs familie van elkaar en komen oorspronkelijk van dezelfde voorouder, namelijk de emmertarwe. Ondanks de verschillen in de stevigheid van het vliesje om de graankorrels, zijn de voedingswaarden van spelt en tarwe bijna hetzelfde. Ze bevatten nagenoeg evenveel eiwitten, vezels en gluten. 

Kijk op het etiket

Als je in de winkel een speltproduct wilt kopen, is het altijd goed om eerst even op het etiket te kijken. De hoeveelheid spelt dat in het product zit, kan namelijk best wel tegenvallen. Laat je dus niet misleiden door een verpakking waar met grote letters ‘SPELT’ op staat. 

Daarnaast wordt in veel speltproducten speltbloem gebruikt. Hier zijn, in tegenstelling tot speltmeel, alle gezonde voedingsstoffen uitgehaald. Net als bij tarwebrood heb je van speltbrood ook een witte, bruine en een volkoren variant.

Wil je zeker weten dat je de volkoren variant te pakken hebt? Kijk dan goed op het etiket! Ga voor een product gemaakt van speltmeel en niet gemaakt van speltbloem. Zo krijg je de meeste vezels en andere belangrijke voedingsstoffen binnen. Hetzelfde geldt voor tarwe: kies producten gemaakt van tarwemeel in plaats van tarwebloem.

Vezels kunnen de kans op darmkanker verkleinen. Meer over de voordelen van vezels lees je hier

Spelt is gezonder dan tarwe: FABEL

Bronnen:
Keuringsdienst van Waarde
Nederlands Bakkerij Centrum


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier