Is gourmetten ongezond?

Veel mensen gaan in de decembermaand gourmetten, maar hoe ongezond is dit nu echt? Wij vertellen je meer! Ook delen we een gezond gourmetten boodschappenlijst met je.

Ga jij met de feestdagen gezellig gourmetten? Dan ben je zeker niet de enige! In Nederland halen we met de feestdagen massaal het gourmetstel uit de kast. Maar hoe ongezond (of gezond) is gourmetten eigenlijk? 

Jouw keuzes zijn bepalend

Gourmetten kun je zelf zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. Het is helemaal afhankelijk van de keuzes die je maakt. Vaak wordt er gedacht aan veel vlees, allerlei sausjes en (wit) stokbrood. Maar gourmetten hoeft er niet zo uit te zien! Door voor gezonde producten te kiezen kun je ook prima gezond gourmetten.

Zo kun je lekker én gezond gourmetten

Alles begint met een goede voorbereiding. Het is verstandig om niet te veel vlees te kopen en om alleen te kiezen voor de onbewerkte magere vleessoorten zoals kipfilet, biefstuk of varkenshaas. Door te veel rood vlees en bewerkt vlees te eten, heb je een grotere kans op het krijgen van darmkanker. Weten hoe dit precies zit? Lees hier meer over onze aanbeveling 'Eet minder vlees'.

Naast vlees kun je een gourmetpannetje natuurlijk ook vullen met een lekker stukje vis. Vis bevat goede visvetzuren en allerlei andere gezonde voedingsstoffen. Weten welke vitaminen en mineralen er is vis zitten? Dat lees je in dit artikel.

Voor je dagelijkse portie groenten kun je een gourmetpannetje vullen met kleingesneden groenten als paprika, ui, champignons en courgette. Ook kun je een frisse salade en snackgroenten op tafel zetten, lekker en gezond om tussendoor te eten!

Wil je ook wat brood eten bij het gourmetten? Kies dan voor de volkoren variant. Zowel groenten als volkorenproducten bevatten veel vezels. Vezels zijn belangrijk voor een goede spijsvertering en helpen de kans op darmkanker verkleinen.

Bovendien is het belangrijk om tijdens het gourmetten niet te veel olie te gebruiken. Olie bevat namelijk veel calorieën. Gebruik dus niet meer olie dan nodig is.

Wat heb je nodig voor een geslaagde gourmet? Wij delen een boodschappenlijst voor een gezonde gourmetavond met je!

Met aandacht bereiden

Naast het kiezen van gezonde producten, is het ook goed om aandacht te hebben voor de bereiding. Zorg ervoor dat je het eten goed doorbakt om eventuele schadelijke bacteriën te doden. Let ook op dat je het eten niet laat aanbranden. Aangebrand eten bevat namelijk kankerverwekkend stoffen.

Gourmetten is ongezond: FEIT en FABEL, afhankelijk van de keuzes die je zelf maakt


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier