Is het goed om omega 3-vetzuren te eten bij kanker? - Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Is het goed om omega 3-vetzuren te eten bij kanker?


Logo Voedingenkankerinfo.nl


Je kunt één keer per week vette vis eten. Alleen 24 uur voor tot 24 uur na specifieke chemotherapieën (Irinotecan, Carboplatin, Cisplatinum en Oxaliplatin) is het beter om geen visolie supplementen te nemen.

Ons advies

Omega 3-vetzuren zijn essentiële vetzuren. Dit betekent dat het lichaam ze nodig heeft. Je kunt ze niet zelf aanmaken. Je moet daarom omega 3-vetzuren via je eten binnenkrijgen. Omega 3-vetzuren helpen in het lichaam ontstekingen te verminderen. Het is daarom goed om één keer per week vette vis te eten.

Wat zijn omega 3-vetzuren?

De bekendste omega 3-vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA komt voor in raapzaad-, lijnzaad- en sojaolie en in walnoten. EPA en DHA komen voor in (vette) vis en worden ook wel visvetzuren genoemd. Daarnaast worden EPA en DHA soms toegevoegd aan margarine en brood. EPA wordt soms ook toegevoegd aan medische voeding, zoals drink- en sondevoeding. Daarnaast zijn er supplementen verkrijgbaar met visolie en/of DHA en EPA.

Vette en magere vis

In vette vis zit meer dan 5% vet. Dit is bijvoorbeeld makreel, haring, heilbot, bokking, sardines en zalm. Magere vis heeft minder dan 5% vet. Voorbeelden van magere vis zijn alle soorten witvis: baars, zeeduivel, zeewolf, schar, tong, wijting, schelvis, koolvis en kabeljauw. Ook tonijn is een magere vis. Kibbeling of andere gefrituurde witvis vallen niet onder vette vis.


Een samenwerking tussen