Gezonde picknick

In de zomer is het lekker om eens te gaan picknicken. Het enige wat je nodig hebt is een kleed, eten, drinken en een mooie locatie. Wij geven je tips om er een gezonde picknick van te maken!

Fruit (salade)

Fruit is altijd lekker, gezond en je kan er eindeloos mee variëren. Je kan je favoriete fruit in stukjes snijden en makkelijk meenemen in een bakje. Kies bijvoorbeeld voor wat stukjes banaan, meloen, mango, of kies zomerfruit zoals aardbeien, frambozen of blauwe bessen.

Wist je dat kaas ook goed combineert met een fruitsalade? Doe bijvoorbeeld wat blokjes feta en gesneden munt bij een schaal watermeloen. Geitenkaas gaat goed samen met appel en walnoten. Als je je fruitsalade nét even wat specialer wil maken, kies dan voor deze exotische fruitsalade.

Gevulde wraps

Gevulde wraps zijn makkelijk te maken en altijd een goed idee voor een gezonde picknick. Kies volkoren wraps, deze zijn namelijk gezonder omdat ze meer vezels bevatten. Vul je wrap bijvoorbeeld met zalm, zuivelspread, komkommer en dille. Je kan ook denken aan hummus, avocado, gerookte kip, ei, of hüttenkäse. Rol de wrap strak op en snij ‘m in stukjes.

Groentesticks met dips

Dit is wel het meest easy peasy onderdeel van de picknick. Koop wat groenten zoals wortel, paprika en komkommer en snij ze in reepjes. Koop daarnaast een lekkere soort hummus of maak 'm zelf (nog lekkerder en gezonder). Dippen maar!

Pastasalade

Ook een pastasalade is een goed idee voor een zomerse picknick. Dit kun je de avond van tevoren ook maken. Probeer bijvoorbeeld deze lekkere Caprese pastasalade. Doe alles in bakjes en zet het in de koelkast. Zo kan je het de volgende dag makkelijk meenemen voor de picknick.

Bananenbrood

Van jong tot oud, bananenbrood valt bij velen in de smaak. Heb je wat bananen over en zijn ze bijna overrijp? Gooi ze dan niet weg. Dit lekkere recept voor een bananenbrood met pure chocolade is echt een aanrader om de picknick mee af te sluiten.

Verfrissende zomer drankjes

Giet wat kraanwater of bruisend water in een fles en doe er wat bevroren aardbei stukjes in en wat munt. Of kies voor schijfjes citroen, sinaasappel en gember, ook heel fris! Een smoothie maken kan natuurlijk ook. Deze groene smoothie is een prima manier om meer groente binnen te krijgen.

Regent het buiten?

Niet getreurd, maak een leuke picknick in huis! Dek de tafel met een zomers kleed en gebruik kleurrijke rietjes. Smullen maar!