Gezond genieten van pannenkoeken

De pannenkoek. Altijd lekker, maar is het wel gezond? Geen zorgen. Houd alvast de koekenpan bij de hand, want wij hebben tips en recepten voor je om gezond te genieten van deze geliefde klassieker.

De traditionele pannenkoek

Ok, laten we meteen met de deur in huis vallen. De traditionele pannenkoek gemaakt van witte bloem, eieren, melk en boter is lekker maar niet de meest voedzame keuze.

Vaak eet je een pannenkoek met poedersuiker of stroop. Of hartig met kaas en spek. Een naturel pannenkoek bevat weinig vezels, die belangrijk zijn voor je darmen. Ruimte dus voor een gezonde make-over van de pannenkoek!

Zelf pannenkoeken bakken

Tegenwoordig heb je veel keuze aan kant-en-klare pannenkoeken en pannenkoekenmix. Dat is best handig, maar je hebt minder controle op wat erin zit. Als je zelf je pannenkoeken bakt, bepaal je zelf de inhoud. Bovendien is dit leuk om samen te doen, bijvoorbeeld in het weekend.

Tips voor gezonde pannenkoeken

  • Kies voor volkorenmeel of meergranenmeel. Zo krijg je meer vezels binnen.
  • Laat de boter staan en gebruik liever olijfolie of vloeibare bak- en braadproducten.
  • Trek in een zoete pannenkoek? Vervang de stroop of poedersuiker door fruit! Denk bijvoorbeeld aan appel (heerlijk met kaneel), aardbeien of banaan. 
  • Trek in een hartige pannenkoek? Probeer een vulling van roerbakgroenten en kruiden. Ook kun je een salade eten bij de pannenkoeken.
  • Vervang spek door kip. Kip is een gezond alternatief voor bewerkt vlees; dat laatste vergroot de kans op darmkanker.

Recepten voor verrassend lekkere pannenkoeken

Met deze recepten ‘flip’ je de lekkerste pannenkoeken op tafel. Eet smakelijk…

Lees ook:
Begin de dag gezond met een ontbijt


Bronnen: