Wanneer is fruit en groente rijp?

Pak jij ook steeds de verkeerde avocado of blijkt je ananas toch nog niet rijp wanneer je deze opensnijdt? We maken allemaal wel eens deze vergissing. Maar wist je dat je ook makkelijk kunt testen of groenten en fruit rijp zijn?

Mandarijn

Een mandarijn is heerlijk bij het ontbijt, in een dessert of als tussendoortje. Mandarijnen kun je vaak met meerdere in een netje kopen. Maar mandarijnen zijn net als andere citrusvruchten gevoelig voor schimmels.

Als je mandarijnen koopt, let dan op dat deze glanzen en geen rimpels of schimmels hebben. Controleer ook thuis regelmatig je mandarijnen en verwijder een beschimmelde mandarijn op tijd van de rest. Zo kan de schimmel zich niet verspreiden.

Tip: bewaar mandarijnen buiten de koelkast, op een koele (12-15 graden) en donkere plaats.

Wist je dat twee mandarijnen als één stuk fruit gezien wordt? Neem dus gerust twee mandarijnen mee als tussendoortje!

Ananas

Deze heerlijke tropische vrucht wil je het liefst eten wanneer deze lekker zoet van smaak is. Om te testen of een ananas rijp is, kun je ruiken aan de schil. Als hier een sterke ananasgeur aan zit, is deze rijp. Ook kun je bij een rijpe ananas de bladeren gemakkelijk lostrekken.

Let op: de kleur van de ananas zegt niet of deze rijp is. Rijpe ananassen kunnen zowel groen als geel van kleur zijn. Ruik daarom altijd even aan de schil of kijk of een blad loslaat wanneer je hier rustig aan trekt.

Ananas is heerlijk in een fruitsalade of dessert, maar kan ook gebruikt worden in hartige gerechten zoals in een salade of op de barbecue.

Banaan

Bananen kun je het beste eten wanneer de schil geel is. Bananen met een groene schil zijn nog niet helemaal rijp en kun je beter nog even bewaren. Wanneer bananen bruine plekjes beginnen te krijgen, kun je ze beter niet meer te lang laten liggen.

Wanneer je bij de wekelijkse boodschappen bananen koopt, kun je ervoor kiezen enkele rijpe en minder rijpe bananen te halen. Zo kun je de rijpe meteen opeten en de minder rijpe bananen nog even bewaren voor later in de week.

Tip: heb je nog enkele overrijpe bananen over aan het einde van de week? Probeer dan eens ons recept voor bananenpannenkoekjes of bananenbrood. Hiervoor zijn overrijpe bananen ideaal!

Avocado

Zie jij ook wel eens mensen in de supermarkt avocado’s fijnknijpen alsof het een stressbal is? Naast dat dit zonde is van de avocado, is dit eigenlijk ook helemaal niet nodig. Je kunt namelijk snel en makkelijk voelen of een avocado rijp is.

Pak hiervoor de avocado in de lengte vast en druk zacht met je vinger langs de steelaanzet. Wanneer deze zacht is, heb je een rijpe avocado te pakken! Onrijpe avocado’s kun je nog even buiten de koelkast bewaren totdat ze wel rijp zijn.

Heb je een halve avocado gegeten en wil je de andere helft nog even bewaren? Laat dan de pit in de avocado zitten en bewaar de halve avocado afgedekt in de koelkast. Zo blijft hij langer goed. Let op: haal de pit altijd met een lepel uit de avocado en voorkom dat je jezelf snijdt.

Probeer ook eens ons recept van een sushi bowl met zalm en avocado!

Tomaat

Je hebt ze in allerlei soorten en maten, denk aan snoeptomaatjes, cherrytomaten en vleestomaten. Maar hoe weet je nu of jouw tomaten rijp zijn?

Pak hiervoor de tomaat in je hand. Een tomaat is rijp wanneer deze stevig aanvoelt, maar meegeeft wanneer je er zacht met je vinger in drukt.

Wist je dat je tomaten beter niet in de koelkast kunt bewaren? Hierdoor verliezen ze namelijk hun smaak. Bewaar ze liever op kamertemperatuur, bijvoorbeeld naast de fruitschaal. Lees meer over de tomaat.

Lees ook:


Bronnen: