Snel een etiket lezen doe je zo!

Hoe maak je snel een gezonde keuze tijdens het boodschappen doen? Door het etiket te scannen weet je wat de beste optie is. Alleen wil je in de supermarkt niet uren etiketten bestuderen. Wij geven tips voor een snelle scan.

Zo scan je snel een etiket:

1. Volgorde ingrediëntenlijst 

De lijst met ingrediënten op het etiket staat altijd op volgorde. Fabrikanten zijn verplicht het meest gebruikte ingrediënt als eerste te noemen op de verpakking. Zie je suiker als eerste op de verpakking van een pak tomatensoep staan? Dan bestaat de soep dus voornamelijk uit suiker. Trek dan je twijfel over hoe puur en gezond de tomatensoep in het pak zit.

2. Lengte ingrediëntenlijst

Hoe langer de ingrediëntenlijst, hoe meer kans op verborgen suikers of extra vetten in het product. Over het algemeen zijn producten met één of enkele ingrediënten de beste keuze. 

3. Vergelijk producten

Een bewuste keuze kun je alleen maken door producten te vergelijken. Pak twee vergelijkbare producten uit het schap, draai de verpakking om en bekijk de voedingswaardetabel. Check bijvoorbeeld hoeveel calorieën en vezels in het product zitten en vergelijk de hoeveelheden met elkaar. 

4. Check per 100 gram

Je kunt producten het beste vergelijken per 100 gram en niet per portie. Fabrikanten bepalen namelijk zelf wat een portie is. Bij de ene fabrikant is een portie 30 gram en de andere rekent 45 gram voor 1 portie.  

5. Calorieën onder de loep

Bevat het product per 100 gram meer dan 225 kilocalorieën (kcal), dan is het product calorierijk. Voedingsmiddelen met minder dan 100 kcal per 100 gram zijn caloriearm. 

Een eetpatroon met veel calorierijke producten kan zorgen dat je makkelijker aankomt. Het behouden van een gezond gewicht is een belangrijke stap om de kans op kanker te verkleinen.  

Natuurlijk kunnen bepaalde calorierijke producten ook waardevolle bronnen zijn van gezonde voedingsstoffen. Denk aan: noten, zaden en plantaardige oliën. 

6. Controleer op vezels

Het is ook slim te checken hoeveel voedingstoffen het product bevat, zoals de hoeveelheid voedingsvezels. Wij adviseren je om iedere dag minimaal 30 gram aan vezels te eten. Vezels helpen je gewicht op peil te houden, dragen bij aan gezonde darmen en verkleinen je kans op darmkanker.

Door producten te vergelijken op vezels kom je er achter welk product vezelrijker is. Zo levert 100 gram witte pasta 3 gram vezels, terwijl in de volkoren variant 6,9 gram vezels per 100 gram zitten. Meer dan het dubbele aan vezels!

7. Let op suikers en vetten

Voor suikers en vetten is het goed om extra op te letten. Staat er 0% vet op de verpakking? Dat betekent vaak dat er meer suikers zijn toegevoegd aan het product. Fabrikanten doen dit om de smaak te behouden en te verbeteren. Zo voegen fabrikanten vaak suikers toe aan magere vruchtenyoghurt, wat het product vetarm maakt maar wel suikerrijk. 

Laat je verder niet misleiden door de term ‘light’. Light betekent 33% minder suiker óf 33% minder vet óf 33% minder kcal. Voor de smaak compenseren fabrikanten de suikervermindering vaak door het toevoegen van vetten, en andersom. 

8. Bekijk de Nutri-Score

Tegenwoordig hebben een aantal producten in de supermarkt de Nutri-Score op hun verpakking staan. Dit is een logo die je helpt bij het kiezen van producten in de supermarkt. Door middel van verkeerslichtkleuren (groen tot rood) en letters (A tot E) kun je gemakkelijk zien of het product een gezonde óf ongezonde keuze is. 

Score A heeft een groene kleur en staat op producten met de meest gezonde samenstelling. Score E heeft een rode kleur en staat op producten met de minst gezonde samenstelling. Deze score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten in een product. 

Mocht je in de supermarkt een product zien met de Nutri-Score erop, kies dan voor score A. Meer weten over de Nutri-Score? Lees hier verder op de website van het Voedingscentrum.

Verder lezen:
Welke tussendoortjes zijn een gezonde keuze?