Gezond uit eten! - Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Gezond uit eten!

Tafel in restaurant met voorgerechten erop

Veel restaurants serveren grote porties. Ook zijn de meeste gerechten calorierijk, zout en vet, met veel vlees en weinig groente. Daarnaast nemen veel mensen een voor-, hoofd- en nagerecht, bijvoorbeeld omdat er een voordelig driegangenmenu op de kaart staat. En voordat het eten op tafel staat, heb je het eerste glas wijn vaak al op.

Kies gezond

Toch is het helemaal niet zo moeilijk om ook in een restaurant gezonde keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld voor een salade of groentesoep als je een voorgerecht wilt.

Bij het hoofdgerecht kun je beter gekookte of gepofte aardappelen kiezen in plaats van friet of gebakken aardappelen. En neem een heerlijk stukje vis in plaats van vlees. Lees meer over onze aanbeveling Eet minder vlees. Kies het liefst voor een gerecht waar ook groenten bij zitten of bestel dit als bijgerecht.

En als dessert is yoghurt- of sorbetijs beter dan roomijs. Vaak staan er ook desserts op de kaart met vers fruit. Benieuwd hoeveel kilocalorie├źn jouw favoriete ijsje bevat? Ontdek hier hoe het precies zit.

Let op de portiegrootte

In een restaurant ben je al snel geneigd te veel te eten. De porties zijn groot en je wilt graag je bord leegeten, anders is het zonde. Als je toch graag een voor- en nagerecht wilt, deel deze dan met je tafelgenoten. Of neem in plaats van een voor-, hoofd- en nagerecht alleen een voorgerecht of alleen een nagerecht naast het hoofdgerecht. Sommige restaurants hebben bovendien de mogelijkheid om halve of kleine porties te bestellen.

Een andere valkuil is het stokbrood met kruidenboter dat vaak ongevraagd op tafel wordt gezet: dit is een caloriebom. Als je dit meteen afwijst als de bediening het komt brengen, staat de verleiding niet voor je neus.

Drink niet te veel

“Kan ik u alvast wat te drinken inschenken?” wordt meestal al gevraagd voordat je de menukaart hebt bekeken. Neem dan eerst water of een glaasje light frisdrank, en bestel – als je dat wilt – pas een glas wijn bij het hoofdgerecht. Drink er ook water bij. Zo voorkom je dat je dorst gaat lessen met alcoholische dranken.

Alcoholische dranken zijn namelijk niet alleen calorierijk, maar het drinken van alcohol verhoogt ook de kans op verschillende soorten kanker. Lees meer over de nadelen van alcohol.

Gezond genieten

Door deze tips op te volgen, kun je zorgen dat je niet meteen aankomt als je een paar keer uit eten gaat.