Bewegen in de hitte

In de zomer kan het erg heet zijn en bewegen is dan niet altijd even makkelijk. We snappen dat jij je in de zomer ook fit wilt voelen, daarom geven wij tips om verantwoord te bewegen in de hitte. Zo is het een (gebakken) eitje toch?

Warme dagen en veel zon, daar staat de zomer bekend om. Een makkelijke reden om het sporten af te zeggen is de schuld te geven aan de hitte.

Door te sporten is de kans groter dat je op gewicht blijft. Een gezond gewicht behouden is één van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om je kans op kanker te verkleinen. ​Laat de hitte daarom niet jouw smoes worden deze zomer. Wij helpen je met handige tips zodat je ook in de zomer lekker kunt blijven sporten!

Begin rustig en bouw langzaam af
Ga niet gelijk te hard van stapel maar bouw het sporten in de hitte rustig op. Koel ook goed af. Met een warming-up en cooling-down heb je minder kans op blessures en spierpijn na het sporten.

Kies het juiste moment van de dag
Ga sporten op het juiste moment van de dag. In de ochtend en avond is de zon minder fel en zijn de temperaturen aangenamer. 

Draag de juiste kleding
Kies voor dunne kleding, het liefst gemaakt van ademende stoffen. Ga daarnaast voor lichte kleuren: zoals wit en lichtblauw in plaats van zwart. Probeer je huid zoveel mogelijk te bedekken tegen de zon en vergeet je niet om in te smeren. Daarnaast kan een hoed of pet helpen te beschermen tegen een zonnesteek.

Genoeg drinken is een must
Drink voldoende, kies het liefst voor water. Toe aan wat anders dan water? Kies dan voor limonade (met minder suiker) of ga voor een drankje uit ons kookboekje ‘Verfrissend anders’. Afhankelijk van het lichaamsgewicht is het verstandig om op hete dagen minimaal 2,5 liter water te drinken. Je verliest namelijk meer vocht op deze dagen.

Luister naar je lichaam
Pas je tempo in de hitte aan en luister naar je eigen lichaam. Ben je toe aan een pauze tussen het joggen door? Zoek dan een bankje in de schaduw en laad jezelf even op!