Herfstgroenten

Het is lekker, goedkoop en duurzaam om meer groente en fruit uit het seizoen te eten. Maar wat betekent seizoensgroente en wat zijn nou typische herfstgroenten? Wij vertellen je meer.

Seizoensgroenten en -fruit

Elke soort groente of fruit heeft een periode in het jaar waarin ze klaar zijn om te oogsten. Wordt de soort groente in Nederland geoogst in de lente, dan is het een lentegroente. Wordt het geoogst in de herfst, dan is het een herfstgroente, enzovoort.

Sommige groente en fruit worden het hele jaar door geoogst, deze hebben dan geen speciaal seizoen. Het is beter voor het milieu om Nederlandse seizoensproducten te eten omdat het dan niet uit het buitenland hierheen vervoerd hoeft te worden. En juist omdat ze zo snel op je bord liggen, proef je dat ze vers zijn!

Pompoen

Deze ronde vrucht met harde schil wordt vaak aan de herfst gekoppeld. Pompoenen zijn dan ook volop verkrijgbaar in dit seizoen. Je kan hem gebruiken om heerlijke gerechten mee te maken. Maar hij wordt ook gebruikt om uit te hollen en gezichtjes in te snijden voor het Amerikaanse feest ‘Halloween’.

De oranje pompoen is het meest bekend, maar je kunt ook denken aan een flespompoen, Japanse pompoen of muskaatpompoen. De pompoen heeft een zoete smaak en bevat naar verhouding weinig calorieën. De pompoen bevat wel veel gezonde voedingsstoffen, zoals vezels en bètacaroteen. Vezels zijn goed voor een gezonde darmwerking en bètacaroteen is goed voor je ogen en huid.

Probeer eens deze lekkere pompoensoep, smullen bij herfstig weer!

Courgette

De courgette is zacht van smaak en past daarom in ontzettend veel gerechten. De courgette wordt in Nederland geteeld en is ook een echte herfstgroente. Wist je dat je de courgette beter niet in de koelkast bewaren kan? Kies liever voor een donkere plek zoals de voorraadkast. Dan blijft hij langer goed van smaak.

De courgette bevat veel kalium, vitamine C en B-vitaminen. Daarnaast bevat de courgette ook veel vezels.

Maak dit lekkere recept met zalm en courgette.

Paddenstoelen

Ook paddenstoelen zie je veel in de herfst. Maar in dit artikel hebben we het over de eetbare paddenstoel, zoals champignons. Wist je dat Nederland de grootste champignonproducent van Nederland is? Je koopt champignons dus lekker dicht bij huis.

Je kan paddenstoelen beter niet rauw eten omdat rauwe paddenstoelen de gifstof Agaritine bevatten. Bak of kook ze dus altijd voordat je ze eet. In paddenstoelen zitten vezels, kalium, foliumzuur en vitamine B2.

Wil je weten of paddenstoelen de kans op kanker verkleinen? Kijk dan hier.

Rode kool

Rode kool is een van de oudste koolsoorten, maar mag daarom niet vergeten worden! De rode kool is lichtzoet van smaak en wordt vaak gegeten met appels. De naam klopt alleen niet helemaal, want de rode kool kleurt eigenlijk mooi paars.

Rode kool bevat calcium, fosfor en magnesium wat goed voor je botten en spieren is. Ook bevat rode kool vitamine C, vitamine B en vitamine K.

Probeer lekker te variëren met seizoensgroenten en kies elke dag een andere herfstgroente!


Bronnen: