Heb je in de winter extra vitamines nodig?

Je ziet de advertenties over extra vitamines slikken tijdens de wintermaanden vast wel voorbijkomen. Maar wist je dat je deze supplementen meestal niet nodig hebt om een goede weerstand op te bouwen?

Zomer versus winter

Welke verschillen zie jij tussen de zomer en de winter? Misschien denk je aan het verschil tussen warme en koude temperaturen. Ook hebben sommige mensen in de winter sneller last van een verkoudheid en zien we door de korte dagen minder zon. Maar wat kun jij doen om te zorgen dat je toch voldoende vitaminen binnenkrijgt?

Een goede weerstand

Een goede weerstand helpt om je te beschermen tegen ziekte door virussen en bacteriën. Vitamine A, B6, C, D en E zijn belangrijk voor een goede werking van je immuunsysteem. Dat klinkt misschien als een hele lijst, maar deze vitaminen krijg je gewoon binnen door het eten van gezonde voeding!

Boordevol vitaminen!

Plantaardig eten, zoals groenten, fruit, graanproducten en peulvruchten, zitten vol met gezonde voedingsstoffen. Denk aan vitamine C in sinaasappels, spruitjes, paprika en aardappelen. Of vitamine E in plantaardige oliën, graanproducten, noten, groente en fruit. En vitamine B6 zit in aardappelen, graanproducten, groente en peulvruchten.

Maar ook in dierlijke producten zitten veel vitaminen en mineralen, zoals in vlees, vis, zuivel en eieren. Zo bevat vette vis bijvoorbeeld veel vitamine D. Maar in vis, lever, melkproducten en eieren zit ook vitamine A. Daarnaast bevat vlees, vis en eieren ook vitamine B6.

Gezonde voeding bevat naast vitaminen, ook allerlei belangrijke mineralen, zoals ijzer, calcium, magnesium en zink. Ook bevatten volkoren graanproducten, groente, fruit en peulvruchten veel vezels. Vezels zorgen voor een gezonde werking van de darmen.

Door gezond en gevarieerd te eten krijg je voldoende vitaminen binnen om de winter goed door te komen!

Supplementen

Neem alleen supplementen wanneer je een tekort hebt aan bepaalde vitaminen. Dit kun je laten meten bij de huisarts. Voor sommige groepen mensen bestaat wel het advies om extra vitamine D supplementen te gebruiken. Kijk hiervoor op de website van het Voedingscentrum.

Voldoende beweging

Vaak vergeten mensen dat voldoende beweging ook belangrijk is voor een goede weerstand. In de zomer hebben sommige mensen misschien meer zin om naar buiten te gaan en in beweging te komen. Maar ook in de winter is het belangrijk om voldoende te bewegen.

Kleed je warm aan en ga bijvoorbeeld naar buiten voor een stevige boswandeling. Schijnt de zon? Dan maak je ook meteen wat extra vitamine D aan!

Een goede nachtrust

Ook is het belangrijk om te zorgen voor een goede en regelmatige nachtrust. Zeker wanneer je tijdens deze donkere dagen meer moeite hebt met in de ochtend vroeg opstaan.

Gemiddeld hebben we tussen de 7 en 9 uur slaap nodig per nacht. Door in de avond iets eerder te gaan slapen, kan het helpen om ook in de ochtend met een beter uitgerust gevoel op te staan.

Probeer dagelijks rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en ook steeds rond hetzelfde tijdstip weer op te staan. Wanneer je door de week vroeg op moet staan, kan het helpen om in het weekend ook niet te lang uit te slapen. Zo word je slaapritme niet meteen verstoord.

Lees hier onze tips voor een goede nachtrust.


Bron: