De perfecte dorstlesser: water!

Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter vocht te drinken. Alle dranken tellen mee. Er is één waarmee je dorst zo weg is: water! We ontrafelen het verschil tussen kraan-, bron- en mineraalwater.

Kraanwater

Het water uit de kraan in Nederland is van goede kwaliteit en behoort zelfs tot de beste ter wereld. De Nederlandse waterbedrijven zorgen dagelijks voor gezuiverd drinkwater wat streng gecontroleerd wordt. Thuis kraanwater filteren met een waterfilter is dus overbodig in Nederland.

Wist je dat je voor maar 1 euro het hele jaar 1,5 liter water per dag kan drinken? Als je water uit flessen koopt in de supermarkt ben je stukken duurder uit. We zetten nog een aantal voordelen van kraanwater op een rijtje.

De voordelen:

  • Kraanwater bevat geen calorieën en is een gezonde manier om je dorst te lessen.
  • Kraanwater is niet slecht voor je gebit
  • Kraanwater is goedkoop
  • Kraanwater is goed voor het milieu
  • Kraanwater is overal te krijgen en makkelijk mee te nemen (in een flesje dat je opnieuw kan vullen bijvoorbeeld)

Bronwater

Bronwater wordt uit natuurlijke, ondergrondse bronnen gehaald. Het wordt niet gezuiverd voordat het in de fles beland. Bronwater kan zowel plat (zonder prik) als bruisend (met prik) zijn. Bruisend bronwater bevat koolzuur, maar volgens het Voedingscentrum is dat niet slecht voor je tanden. Toch is het beter om kraanwater te kiezen omdat het beter voor het milieu is. Daarnaast is bronwater stukken duurder dan kraanwater. Tel uit je winst!

Mineraalwater

Ook dit water komt uit ondergrondse bronnen. Dit water legt een lange tocht af door verschillende lagen in de aarde, hierdoor neemt het mineralen op. Als je gevarieerd eet krijg je al voldoende mineralen binnen. Hiervoor hoef je niet specifiek mineraalwater te drinken. Soms kan mineraalwater erg zout zijn. Als je op het etiket kijkt en er zit meer dan 0,02 gram zout per 100 ml in, dan bevat het mineraalwater meer zout dan er gemiddeld in kraanwater zit.

Zowel bron-, als mineraalwater moeten aan wettelijke eisen voldoen voordat ze goedgekeurd worden door de overheid. Maar de eisen voor bron- en mineraalwater zijn minder streng dan voor kraanwater.

Tips om meer water te drinken:

  • Gebruik een fles van bijvoorbeeld 500 ml, vul deze in de ochtend en zet hem op een plek waar je het vaak ziet. Zorg ervoor dat de fles aan het eind van de dag leeg is. Het liefst vul je het tussendoor nog eens.
  • Drink je thee in een lekkere grote mok, zo krijg je gelijk meer vocht binnen.
  • Gebruik geheugensteuntjes. Plak een papiertje op de koelkast om jezelf te herinneren dat je een glas water, thee of koffie (zonder suiker) pakt. Er zijn zelfs apps ontwikkeld die je kunnen helpen herinneren om te drinken.
  • Maak je water lekkerder door wat schijfjes citroen, gember of munt toe te voegen. Of doe wat stukjes vers fruit in je water, zo krijgt je water een subtiele fruitsmaak. Je kan denken aan frambozen, meloen of sinaasappel.

Lees ook het antwoord op de vraag of afvallen beter gaat als je water drinkt!


Bronnen: