Welke rijstsoort is een echte kampioen?

Van basmatirijst tot gele rijst en van jasmijnrijst tot meergranenrijst. De keuze aan rijstsoorten is enorm. Maar wat is het verschil tussen al deze soorten en welke soort past binnen een gezond eetpatroon? Wij leggen het uit!

Rijst is een graansoort. De rijstkorrels worden na het oogsten uit de rijstplanten gehaald. De rijst heeft dan nog een oneetbaar hulsje om zich heen zitten. Dit wordt verwijderd en vervolgens ontstaat de meest pure rijst met de meeste voedingsstoffen: zilvervliesrijst. 

Vooral in warmere streken maakt rijst een belangrijk onderdeel uit van het voedingspatroon. De rijst die in Nederland te koop is komt voornamelijk uit Thailand, Vietnam, de Verenigde Staten of India. 

Verschillende rijstsoorten 

In een curry, de nasi of een sushibowl: met rijst kun je eindeloos variëren! Maar er bestaan zoveel soorten dat het niet gek is als je in de supermarkt geen idee hebt welke rijstsoort je het beste kunt kiezen. Wij helpen je daarbij!

Risottorijst
Risottorijst is een verzamelnaam van alle rijstsoorten die gebruikt worden om risotto te maken. De meest bekendste risottorijst is Arborio. De rijst neemt tijdens de bereiding veel vocht op waardoor hij romig wordt. De bereiding van risotto is een vak apart: het kost veel geduld en aandacht.

Witte rijst
Witte rijst ontstaat door het vezelrijke vliesje te verwijderen. Hierdoor bevat witte rijst een stuk minder gezonde vezels dan zilvervliesrijst. Witte rijst is neutraal van smaak. 

Gele rijst
Gele rijst is eigenlijk niets anders dan witte rijst met een gele kleur. De gele kleur ontstaat door geelwortel (ook wel kurkuma genoemd) toe te voegen aan de witte rijst. Aan duurdere gele rijst wordt vaak saffraan toegevoegd. Net als witte rijst bevat deze rijst een stuk minder voedingsstoffen doordat het vliesje is verwijderd. 

Basmatirijst 
De rijstkorrel van basmatirijst is in vergelijking met andere soorten langer en heeft een lichte nootachtige smaak. Doordat er meer smaak aan zit, is dit een favoriet bij velen. Wist je dat basmati ‘geurig’ betekent? Er bestaat ook basmatirijst zilvervlies. Hierbij zit het vezelrijke vliesje nog om de korrel en dat maakt het daardoor een gezondere keuze! Heerlijk in een currygerecht.

Jasmijnrijst
Jasmijnrijst is een geurige rijstsoort. Deze rijstkorrel is ook wat langer en smaakt licht zoet. De rijst heeft veel overeenkomsten met basmatirijst, maar jasmijnrijst is iets plakkeriger en zachter. Tegenwoordig is er ook jasmijnrijst te koop met extra vezels. Jasmijnrijst is heerlijk in een roerbakgerecht.

Meergranenrijst
Meergranenrijst is een mengsel van verschillende rijstsoorten, granen en zaden. Afhankelijk van de precieze samenstelling bevat deze rijstsoort vaak wat meer vezels dan witte rijst, maar lang niet zoveel als zilvervliesrijst.

Zilvervliesrijst
Zilvervliesrijst is een volkoren graanproduct. Volkoren graanproducten passen in een gezond eetpatroon! Ze bevatten namelijk meer voedingsstoffen, zoals vezels, dan witte graanproducten. Zilvervliesrijst blijft na het koken wat steviger en is een stuk minder plakkerig. Zilvervliesrijst is ruim inzetbaar in de keuken! Lekker in bijvoorbeeld een nasigerecht.

Is rijst gezond?

Zilvervliesrijst past in een gezond voedingspatroon. Staat er een gerecht met rijst op het menu? Vervang dan witte rijstsoorten voor zilvervliesrijst. Zilvervliesrijst bevat namelijk de meeste voedingsstoffen, waaronder vezels. Vezels houden je darmen gezond, helpen je gewicht op peil te houden en kunnen de kans op darmkanker verkleinen! Lees hier meer over de voordelen van vezels.

Wist je dat …

  • De kooktijd van rijst eigenlijk veel langer is? In Nederland eten we vooral snelkookrijst. Deze rijst is voorgestoomd en hoeft daarom minder lang te koken. Handig om snel een gerecht op tafel te toveren!
  • Met een opscheplepel witte rijst krijg je 0,4 gram vezels binnen, terwijl een opscheplepel meergranenrijst 0,6 gram vezels bevat. De echte topper is zilvervliesrijst: met een opscheplepel kun je rekenen op 1,3 gram vezels. Welke keuze maak jij?
  • Kook jij vaak rijst voor te veel personen? Hierbij een handige tip: je kunt uitgaan van 75 gram (ongekookte) zilvervliesrijst per persoon. Dit is hetzelfde als één koffiekopje.

Bron
- Voedingscentrum