Een gezonde twist aan friet!

Wie houdt er nou niet van friet? Je hebt friet in alle vormen en maten. Maar helaas is friet niet de gezondste keuze. Niet getreurd, je kan nog steeds genieten van friet op een gezondere manier!

Waarom is friet niet gezond?

Als je gezond en gevarieerd eet, dan kan je best af en toe een portie friet eten. Maar friet dat gebakken wordt in hard frituurvet (vast frituurvet in pakken) bevat veel verzadigd vet.

Verzadigd vet is slecht voor je hart en bloedvaten.

Friet bevat ook veel vet. Vetten bevatten veel calorieën en daarom kan je sneller overgewicht krijgen als je er te veel van eet. Overgewicht vergroot de kans op maar liefst 12 kankersoorten.

Daarnaast krijg je vaak saus zoals mayonaise bij je portie friet. In sauzen zitten vaak ook veel vetten en calorieën. Dit tikt dus nog extra aan. Wil je minder vetten binnenkrijgen? Dan kun je beter kiezen voor een beetje ketchup bij je friet.

Acrylamide en kanker

In zetmeelrijke producten zoals aardappelen, brood, rijst en bloem kan acrylamide ontstaan bij temperaturen van 120 graden Celsius of hoger. Deze kankerverwekkende stof zit ook in sigarettenrook.

Uit onderzoek bij proefdieren blijkt dat acrylamide schadelijk kan zijn. Onderzoeken naar acrylamide en kanker bij mensen laten echter zien dat de hoeveelheden acrylamide die wij via ons eten binnenkrijgen waarschijnlijk niet zorgen voor een grotere kans op kanker. Deze hoeveelheden zijn namelijk heel klein, zeker wanneer je gezond en gevarieerd eet.

Maak friet gezond(er)!

  • Bak ze goudgeel. Bak frietjes niet goudbruin, hoe verleidelijk dat maar ook is, maar goudgeel. Op deze manier beperk je de hoeveelheid acrylamide die je binnenkrijgt.
  • Bak je friet in vloeibaar vet. Gebruik zachte vetten (olie of vloeibaar frituurvet in plastic flessen) om je friet in te bakken. In olie of vloeibaar frituurvet zit minder verzadigd vet dan in vast frituurvet. 
  • Swap the salt. Probeer andere smaakmakers dan zout, zoals rozemarijn en tijm.
  • Slim met sausjes. Over het algemeen bevatten rode sauzen minder calorieën dan witte. Houd als het kan de saus apart in een bakje om in te dippen in plaats van je friet onder te dompelen.
  • Oven friet. Zonder frituur kan je ook hele lekkere frietjes maken, namelijk: in de oven! Het is heel makkelijk en ze worden lekker knapperig. Je kan van zoete aardappel ook frietjes maken in de oven. Probeer dit heerlijke recept met ovenfriet.
  • Groente frietjes. Je kan van sommige soorten groenten ook friet maken. Bijvoorbeeld van courgette, wortel, pastinaak of knolraap. Pak de bereiding op dezelfde manier aan als bij de oven friet, voeg olijfolie toe en bak ze 35 minuten op 200 graden Celsius. Voor extra smaak kan je wat kruiden zoals tijm, rozemarijn of salie toevoegen. Eet smakelijk!

Andere bronnen: