Voordelig gezond eten!

Een veelgehoord argument om niet gezond te eten, is dat gezonde voeding duurder zou zijn dan ongezonde voeding. Maar met onze tips kun je ook met een klein budget genieten van gezond eten!

Gezonder eten en drinken is in de afgelopen 10 jaar meer in prijs gestegen dan ongezondere producten. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS in samenwerking met het Voedingscentrum. Dat is niet goed, want gezond eten is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je kans op kanker te verkleinen.

Je dagelijkse porties groente en fruit

Als je niet veel te besteden hebt, is het toch mogelijk om elke dag 250 gram groente en twee stuks fruit te eten. Het is namelijk helemaal niet nodig om duur ‘superfruit’ zoals granaatappels of acaibessen te kopen. 

Alle soorten groente en fruit bevatten veel gezonde voedingsstoffen. Het belangrijkste is dat je zo veel mogelijk verschillende soorten groente en fruit eet en elke dag producten uit verschillende kleurgroepen kiest.

Kant-en-klaar is duurder

Over het algemeen zijn voorbewerkte producten duurder dan onbewerkte producten. Geschrapte worteltjes zijn bijvoorbeeld duurder dan een bos bospeen. Voorgesneden fruitsalade is duurder dan een zelfgemaakte fruitsalade.

Ook kant-en-klare magnetronmaaltijden en stoommaaltijden kosten vaak meer dan zelfbereide maaltijden. Denk hieraan wanneer je boodschappen gaat doen; dit kan je veel geld besparen.

10 tips om voordelig en gezond te eten

  1. Plan je maaltijden een paar dagen vooruit. Zo kun je ingrediënten in grotere hoeveelheden kopen en de restjes van de ene dag gebruiken voor de volgende dag.
  2. Maak een boodschappenlijstje om impulsaankopen te vermijden. Staat iets niet op je boodschappenlijst? Dan blijft het in de supermarkt. Bestel gratis onze handige boodschappenlijstjes!
  3. Doe elke drie of vier dagen boodschappen in plaats van een keer per week. Zo is het makkelijker om jouw voorraden te beheren en zul je minder vaak eten weggooien. 
  4. Koop minder kant-en-klaar. Voorgesneden groente en fruit, kant-en-klare salades en magnetronmaaltijden maken je boodschappen een stuk duurder.
  5. Vermijd verleidingen. Loop alleen door de gangpaden van de supermarkt waar je iets nodig hebt. Ga niet naar de winkel als je trek hebt.
  6. Let op de weekaanbiedingen, maar koop niet meer dan wat je op kunt eten. Van producten die lang houdbaar zijn of die je in kunt vriezen, kun je wel een grotere voorraad kopen als deze in de aanbieding zijn.
  7. Bereid je maaltijden in dubbele hoeveelheden en vries de helft in voor een andere dag. Je eigen gezonde kant-en-klare maaltijd!
  8. Gebruik eerst de bederfelijke producten en bewaar houdbare producten voor later in de week.
  9. Bekijk regelmatig de houdbaarheidsdata van de producten in je voorraadkast. Zet de producten die het eerst op moeten vooraan.
  10. Zet de bereidingsdatum op restjes. Zo weet je wanneer je deze op moet eten. De meeste bereide maaltijden zijn nog twee dagen houdbaar in de koelkast en drie maanden in de diepvries.

Lees ook:


Andere bronnen: