Welke keuken is het beste?

Wil je graag eens gerechten uit een buitenlandse keuken proeven? Daar hoef je niet je koffers voor in te pakken. In Nederland zijn restaurants uit alle windstreken te vinden. Maar elke keuken heeft zijn voor- en nadelen.

Maak een gezonde culinaire wereldreis met deze tips. Smakelijke reis!

Chinese keuken

De Chinese keuken (in Nederland) is grotendeels gebaseerd op vlees, met sauzen met veel zout. Minder gezond dus. Er zijn echter ook andere opties, bijvoorbeeld tjap tjoy (gemengde groenten), foe yong hai (met groente en garnalen, krab of kip gevulde omelet) of de oorspronkelijke Indonesische groentegerechten atjar en gadogado.

Griekse keuken

Typisch Grieks is de mixed grill, maar dit is wel erg veel vlees voor één keer! Neem ook eens gegrilde vis of een gerecht met zeevruchten. Als voorgerecht is een Griekse salade een heerlijke en gezonde optie.

Italiaanse keuken

In de Italiaanse keuken is de saus bepalend. Tomatensaus is beter dan room- of kaassaus. Daarnaast zijn er vaak opties voor pasta met vis in plaats van vlees. Op pizza zit vaak bewerkt vlees zoals ham en worst, maar er zijn genoeg pizza’s met groente. Ook lekker is om er een tomatensalade bij te nemen.

Japanse keuken

De Japanse keuken gebruikt veel vis en kip en is daarmee niet vet. Ook zijn er veel heerlijke groentegerechten met bijvoorbeeld courgette, champignons, of sojabonen. Let echter wel op met de zoutrijke sojasaus.

Mexicaanse keuken

De Mexicaanse keuken is best gezond. Er worden veel groenten en natuurlijk ook bonen gebruikt, en de porties zijn niet heel groot. Kies een gerecht met bijvoorbeeld kidneybonen of zwarte bonen. Met een salade erbij heb je zo toch twee porties groente op!

Spaanse keuken

Typisch Spaans zijn ‘tapas’, kleine gerechtjes. Het voordeel van tapas is dat je zelf bepaalt hoeveel je eet. Bestel daarom niet te veel in één keer. Als het niet genoeg is, kun je altijd bijbestellen. Drie tapasgerechtjes per persoon is een goed uitgangspunt. Kies verschillende groentegerechtjes en beperk het aantal gefrituurde of olierijke gerechten.