Weersta de lekkere trek

Je kent het vast wel: ineens heb je ontzettend veel zin in iets lekkers. Maar waar komt dat plotselinge verlangen naar chocolade, koek, snoep of chips vandaan? En waarom kunnen we dat pak koekjes in de kast maar niet uit ons hoofd zetten?

Veel mensen denken dat je lichaam je met lekkere trek een teken geeft dat we bepaalde voedingsstoffen missen, maar daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Het verlangen naar calorierijke voeding had ooit evolutionaire voordelen. In tijden dat voedsel schaars was, moest men vet voedsel eten om te overleven. Maar tegenwoordig is dat allang niet meer nodig en is er in de westerse wereld voedsel in overvloed.

Emotie eten
Lekkere trek heeft meestal niks te maken met honger. In plaats daarvan kunnen emoties als verveling, stress of eenzaamheid een rol spelen in ons verlangen naar voeding als chocolade, koekjes of andere calorierijke snacks. We denken dat dit voedsel ons beter doet voelen. Het zogenoemde emotie eten.

Meestal hebben we trek in zoete of vette snacks. Lekker, maar niet gezond. Ze bevatten namelijk veel calorieën. Af en toe snoepen mag best. Maar als je regelmatig een chocoladereep of een zak chips eet kom je gemakkelijk aan, en dat is niet gezond. Overgewicht kan de kans op kanker vergroten. Het is belangrijk dat de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt en de calorieën die je verbrandt, met elkaar in balans zijn. Lichaamsbeweging helpt om deze balans te vinden, omdat je hierdoor extra calorieën verbruikt. Daarnaast hebben we nog een aantal tips voor je.

Zes tips om de verleiding te weerstaan

  1. Een lage bloedsuikerspiegel kan ervoor zorgen dat je trek krijgt. Eet daarom regelmatig om je bloedsuikerspiegel op peil te houden, en sla geen maaltijden over. Eet drie normale maaltijden op een dag en neem tussendoor gezonde snacks, zoals tomaatjes, komkommer, wortels of stukjes fruit.
  1. Wees je ervan bewust dat lekkere trek weer overgaat. Als je trek krijgt, wacht dan 10 minuten voordat je eraan toegeeft. Bedenk iets waarmee je jezelf af kunt leiden. Een kwartiertje wandelen laat de lekkere trek vaak verdwijnen.
  1. Als de trek na 10 minuten niet verdwijnt, neem dan een klein beetje van datgene waar je zo’n trek in hebt. Anders is de kans groot dat je later nog veel meer gaat snoepen. Doe daarna iets om jezelf af te leiden om te voorkomen dat je toch nog meer pakt.
  1. Soms kun je dorst met honger verwarren. Drink daarom eerst een glas water als je trek hebt, wellicht helpt dat het hongergevoel te laten verdwijnen.
  1. Trek wordt vaak gestimuleerd door visuele of andere zintuiglijke prikkels. Zet voedsel wat je moeilijk kunt weerstaan daarom niet in het zicht. Of nog beter: haal het niet in huis.
  1. Poets je tanden of spoel je mond met mondwater – een frisse muntsmaak in je mond is vaak genoeg om de trek te doen verdwijnen.

Probeer eens deze alternatieven voor de lekkere trek:

  • Trek in zoutjes? Neem in plaats daarvan gesneden groente met een magere dipsaus.
  • In plaats van zoete koekjes of snoep kun je ook fruit eten. Makkelijk zijn bijvoorbeeld druiven of een appel of banaan.
  • Heb je zin in een vette snack? Ga dan niet naar de snackbar, maar kies bijvoorbeeld voor pasta met tomatensaus of een zelfgemaakte pizza met verse groenten.
  • Behoefte aan chocolade kun je ook stillen door light-chocolademelk te drinken of een beschuitje met een beetje hagelslag te nemen.