Is jouw huis gezond ingericht?

Nu we in deze periode veel thuiszitten en vanuit huis werken, is het jou misschien ook opgevallen dat je dagelijkse structuur er anders uitziet. Maar wist je dat jouw huis je kan helpen om gezonder te eten? Wij delen eenvoudige tips met je!

Elke dag maak je onwijs veel eetkeuzes. Herken je de volgende situatie ook? Je wilt wat uit de keuken pakken en ziet daar slagroomsoesjes liggen. Onbewust krijg je hier meteen trek in. Door je huis gezond in te richten voorkom je dit soort situaties en maak je makkelijker gezonde keuzes.  

Tips om verleidingen in huis tegen te gaan 
Met deze eenvoudige tips overleef je het opendoen van keukenkastjes beter en maak je makkelijker gezonde keuzes in huis:

  • Richt je keukenkastjes zo in dat de ongezonde snacks (zoals snoep, koek en chips) uit het oog staan en de gezonde snacks (zoals ongezouten noten en gedroogd fruit) juist in het zicht.
  • Verstop de ongezonde snacks in een ondoorzichtige pot of trommel.
  • Zorg dat je in de koelkast gezonde tussendoortjes (zoals voorgesneden groenten en fruit) klaar hebt staan. Zet deze ook vooraan zodat ze goed zichtbaar zijn. Zet ongezonde producten achterin de koelkast, zo zijn ze minder zichtbaar.
  • Zet een fruitschaal in het zicht op de eettafel of in de keuken en vul de fruitschaal met minimaal 2 fruitsoorten.
  • Zet een kan met kraanwater standaard op tafel en zet op de salontafel geen chocolaatjes of snoepjes.
  • Kleine borden zorgen voor kleinere porties. Zin in een zoete drank? Kies dan voor een kleiner glas. 
  • Schep je eten in de keuken op je bord. Zo zijn de pannen aan tafel uit het zicht. Pannen met groenten kun je natuurlijk wel op tafel zetten. 
  • Zorg ervoor dat je geen grote voorraden van frisdrank en ongezonde snacks in huis hebt.

Is jouw huis al gezond ingericht of moet er bij jou nog een en ander worden aangepast?

Benieuwd wat een gezond tussendoortje is? Je leest het hier