Minder zitten, zo doe je dat!

Lees jij dit momenteel terwijl je zit? Sta dan op voordat je verder leest. Een zittende leefstijl vergroot namelijk de kans op kanker. We zitten gemiddeld maar liefst 9 uur per dag. Hier vind je handige tips om minder te zitten.

Onze leefstijl is steeds meer zittend geworden. Veel mensen doen zittend werk, bijvoorbeeld op kantoor, als chauffeur of aan een kassa of balie. En in onze vrije tijd zitten we voor de televisie, op een terrasje, in een restaurant, lezen we een boek in een luie stoel of zitten we met onze laptop, smartphone of tablet op de bank. 

Hoe schadelijk is een zittende leefstijl?

Uit onderzoek zijn aanwijzingen waaruit blijkt dat te veel zitten de kans op baarmoederkanker vergroot. Bovendien zorgt een zittende leefstijl waarschijnlijk voor gewichtstoename en overgewicht. Dit komt doordat er minder bewogen wordt en meer wordt gesnackt tijdens het zitten. Hierdoor verbrand je weinig calorieën maar krijg je wel veel calorieën naar binnen, met als gevolg dat je kunt aankomen in gewicht. Overgewicht vergroot maar liefst de kans op 12 kankersoorten.

Ook voor mensen die wel elke dag voldoende bewegen, is een zittende leefstijl ongezond. Probeer daarom niet te lang achter elkaar te zitten maar leer jezelf nieuwe gewoontes aan. Wij geven je per situatie handige tips!

Tips om thuis minder te zitten

Terwijl je televisie kijkt, kun je makkelijk in beweging komen. Doe bijvoorbeeld tussendoor rek- en strekoefeningen. Ook is een stoelfiets handig. Dit is een kleine standaard met trappers die je voor een stoel of bank zet. Zo kun je al zittend fietsen. 

Je kunt natuurlijk ook huishoudelijk werk doen tijdens het televisiekijken, zoals strijken of de was opvouwen, wat je dan uiteraard staand doet. En blijf tijdens de reclameblokken niet zitten maar loop een rondje door het huis en ruim het een en ander op.

Tips om op kantoor minder te zitten

Natuurlijk kun je niet veel in beweging komen als je op de computer aan het werk bent, maar er zijn inmiddels wel bureaus te koop waaraan je zowel staand als zittend kunt werken. Mooi om er zo voor te zorgen dat je een stuk minder zit op een dag! 

Word je gebeld door een collega of moet je zelf iemand bellen? Loop tijdens het gesprek een rondje en blijf niet zitten achter je bureau. Daarnaast kun je ook even naar een collega toelopen in plaats van te bellen of mailen. En weersta de verleiding als een collega aanbiedt koffie of thee voor je te halen: loop liever zelf even mee. 

Neem daarnaast de trap in plaats van de lift en ga in de lunchpauze een rondje wandelen met je collega’s. Gezellig en goed voor je!

Tips om onderweg minder te zitten

Moet je veel boodschappen halen en ben je daarom met de auto gegaan? Parkeer de auto dan niet op de parkeerplaats het dichtst bij de ingang van de winkel, maar juist verder weg. Als je de boodschappen niet zo ver kunt tillen neem je gewoon een karretje mee. 

Ook als je met het openbaar vervoer reist, zijn er manieren om minder lang te zitten en extra in beweging te komen. Zo kun je bijvoorbeeld een halte verder instappen als je met de bus of tram reist, en ook een halte eerder uitstappen. Als je met de trein reist, kun je naar het station fietsen of lopen in plaats van de bus te pakken. Op korte trajecten is het, als je goed ter been bent, misschien zelfs een optie om in de trein, tram of bus helemaal niet te gaan zitten.

Lees meer over onze aanbeveling Zit minder.