De beste adviezen om gezond af te vallen

Wist je dat bijna de helft van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft? Terwijl een gezond gewicht heel belangrijk is voor minder kans op kanker.

Hoogste tijd dus om de beste adviezen op een rijtje te zetten om op een gezonde manier af te vallen (of om op gezond gewicht te blijven).

Geen ingewikkelde diëten

Om af te vallen heb je geen ingewikkelde diëten nodig. Het beste kun je jezelf houden aan de volgende drie regels:

1. Gezonder eten
2. Minder calorieën binnenkrijgen 
3. Meer bewegen

Jouw lichaam heeft elke dag energie nodig om goed te functioneren. Eten en drinken leveren energie in de vorm van calorieën. Hoeveel calorieën je per dag nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon. Het hangt namelijk af van jouw geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en hoeveel je op een dag beweegt. Onderstaande is een handige richtlijn:

Kleine stapjes zorgen voor een groot verschil

Niemand wil dat zijn hele leven draait om diëten en afvallen, want als je steeds bezig moet zijn met wat je wel of niet mag eten, raak je waarschijnlijk gefrustreerd. Ook is het niet verstandig om in één keer het roer om te gooien. Zorg liever voor kleine veranderingen binnen jouw huidige leefstijl. Hierdoor is de kans groter dat je jouw leefstijl voorgoed verandert en niet voor een kortere periode.

Voorbeelden van kleine stapjes die een groot effect hebben:

  • Sla geen maaltijden over. Doe je dit wel, dan is de kans groot dat je sneller trek krijgt in ongezonde tussendoortjes.
  • Vervang witte graanproducten door volkoren graanproducten. Deze producten bevatten meer voedingsvezels waardoor je langer een verzadigd gevoel zult hebben.
  • Drink minder dranken met toegevoegde suikers en drink geen of minder alcohol. Kies liever voor water, thee of koffie (zonder suiker).
  • Let op de portiegrootte. Gebruik kleinere borden bij het eten en schep maar één keer op.
  • Zet ongezonde producten, zoals koek en chips, niet vooraan in de keukenkastjes. Of nog beter: haal het niet in huis, alleen voor een speciale gelegenheid.

Meer bewegen

Naast een gezonde voeding is voldoende bewegen ook van belang voor een gezond gewicht. Het advies is om iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen. In het begin is 30 minuten bewegen een mooie start, maar hoe meer je beweegt, hoe beter.

Om af te vallen is het goed om 60 minuten per dag te bewegen. Je hoeft niet 60 minuten aaneengesloten te bewegen. Twee keer 30 minuten of drie keer 20 minuten bewegen is ook goed.

Alle activiteiten waarbij je matig intensief beweegt tellen mee tot de dagelijkse hoeveelheid beweging. Dus niet alleen intensieve sporten, maar bijvoorbeeld ook wandelen, fietsen, schoonmaken en tuinieren.

Om dagelijks voldoende te bewegen is het belangrijk dat je erachter komt welke activiteit je leuk vindt om te doen. Vind je het leuk om een rondje te gaan fietsen in de natuur, krijg je energie van een balletje slaan op de tennisbaan of ga je liever onkruid wieden in de tuin? Kies een activiteit die bij je past. Zo is de kans groter dat je elke dag voldoende beweegt.

Benieuwd hoeveel calorieën jij verbrandt door te bewegen? Bereken het zelf met onze handige beweegcalculator!