Een gezonde voorraadkast

Een gevarieerde en slim beheerde voedselvoorraad helpt je om elke dag een heerlijke, gezonde en betaalbare maaltijd op tafel te zetten.

Wij hebben voor je op een rijtje gezet wat er niet mag ontbreken in je voorraadkast en diepvries.

Granen en graanproducten

Volkorenpasta is makkelijk te combineren met een snelle pastasaus. Zilvervliesrijst of mie is lekker bij roerbakgroente met vis, kip of tofu. Voor een voedzaam ontbijt kun je voor havermout of muesli kiezen.

Peulvruchten

Bonen, linzen en kikkererwten in pot of blik zijn goedkoop en lang houdbaar. Peulvruchten zijn voedzaam, tellen mee als een van je dagelijkse porties groente. Ze zijn heel geschikt om (een deel van) het vlees bij je maaltijd te vervangen.

Groente

Groente uit blik, pot, of diepvries telt mee voor je dagelijkse porties groente en is vaak goedkoper dan vers. Zorg daarom altijd dat je bijvoorbeeld blikjes mais, een pot rode kool, een pak diepvriesspinazie en een zak ingevroren roerbakgroente in huis hebt. 

Gepelde tomaten en tomatenpuree zijn heel geschikt voor pastasauzen en soepen. Olijven zijn een uitstekende smaakmaker door sauzen en in de salade.

Vis

Vis uit blik is goedkoper dan verse vis en heel makkelijk te bewaren. Vette vis uit blik zoals zalm, makreel of sardientjes bevat gezonde omega 3 vetzuren.

Veel supermarkten verkopen ingevroren visfilets zoals zalm, koolvis of pangasius. Deze kun je het beste eerst laten ontdooien voordat je de vis bereidt.

Tussendoortjes

Noten en zaden zijn lekker en gezond als tussendoortje, maar ook in roerbakgerechten en door de salade. Gedroogd fruit is heerlijk zoet, bevat veel voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels en telt mee als een van je porties fruit.

Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen geven smaak aan je zelfgemaakte soepen, sauzen en saladedressings. De basiskruiden die iedereen in huis zou moeten hebben zijn:

  • Paprikapoeder
  • Kerriepoeder
  • Peper
  • Knoflook
  • Basilicum
  • Peterselie
  • Oregano

Kruiden en specerijen zijn smaakvol en gezonder dan zout. Ook bouillonblokjes zijn handig om op voorraad te hebben, maar kies wel voor zoutarme soorten.

Olie en sauzen

Olijfolie kun je gebruiken om te koken en voor zelfgemaakte saladedressings. Bijvoorbeeld met balsamico-azijn of citroensap. Zoutarme sojasaus of een andere woksaus is handig om in huis te hebben voor als je snel een Aziatisch roerbakgerecht wilt bereiden.

Tip: let op de houdbaarheidsdatum

Controleer elke paar dagen de houdbaarheidsdatum van de producten in de koelkast. De voorraden in je voorraadkast en diepvries kun je het beste maandelijks controleren. Zo belandt er minder voedsel in de vuilnisbak omdat het bedorven is.

Lees ook: