Is melk gezond?

Waar men vroeger de dag begon met een glas melk bij het ontbijt, wordt melk nu ook op hele andere manieren gebruikt. Denk aan warme havermout, smoothies en eiwitshakes. Maar is melk gezond en welke soorten zijn er allemaal?

Melk behoort tot de zuivelproducten en komt in veel verschillende varianten voor, zoals volle melk, halfvolle melk en magere melk. Hierbij geldt hoe magerder de melk, hoe minder vet erin zit. Zo bevat volle melk tot 3,5% vet, terwijl magere melk maar 0,5% vet mag bevatten.

Daarnaast is het afhankelijk van welk dier de melk afkomstig is. Zo heb je naast koemelk ook paardenmelk, geitenmelk en schapenmelk. Geitenmelk heeft ongeveer dezelfde voedingswaarden als koemelk. Schapenmelk bevat minder eiwitten maar meer suikers dan koemelk. Dit geldt voor paardenmelk net zo en het bevat daarnaast ook minder vetten.

Bron van eiwitten, vitaminen en mineralen

Melk bevat net als andere zuivelproducten veel eiwitten, vitamine B2, vitamine B12 en calcium. Toch zit er ook veel vet in melk. Daarom kun je ook kiezen voor halfvolle of magere melk. Zo kan je zelf kiezen hoeveel vet je binnenkrijgt met je glas melk.

Let op met melksoorten met een smaakje, zoals chocolademelk of melk met aardbeiensmaak. Deze soorten melk bevatten veel suiker en zo krijg je onbewust meer calorieën binnen. Als je toch wilt afwisselen in soorten melk, kies dan bijvoorbeeld eens voor karnemelk. Deze heeft een zuurdere smaak en is daarom ook een frisse vervanger voor bij het ontbijt.

Melk en de kans op kanker

Er is sterk bewijs uit onderzoek dat producten met veel calcium, zoals yoghurt en melk, bescherming kunnen bieden tegen darmkanker. Tegelijkertijd zijn er aanwijzingen dat een hoge consumptie van calcium en zuivelproducten het risico op prostaatkanker zou kunnen verhogen. Al met al is er op dit moment niet genoeg eenduidigheid om een aanbeveling te kunnen doen over zuivelproducten met als doel om kanker te voorkomen. 

Het Voedingscentrum raadt aan dagelijks 2-3 porties zuivel te eten als onderdeel van een gezond eetpatroon.

Melkallergie en intolerantie

Een koemelkallergie komt wel eens voor bij baby’s maar een groot deel groeit hier in de kindertijd weer overheen. Ook hebben sommige mensen last van een lactose-intolerantie. In dat geval kun je ervoor kiezen om af te wisselen met een lactosevrije koemelk of een plantaardige melkvervanger.

Plantaardige melkvervangers

Naast melk afkomstig van dieren, zijn er vandaag de dag ook een heleboel plantaardige melkvervangers. Hieronder vallen bijvoorbeeld sojamelk, havermelk, amandelmelk, kokosmelk en cashewmelk. Deze melkvervangers bevatten allemaal verschillende voedingsstoffen.

Ook bestaat er vaak een gezoete en ongezoete variant van elke soort. De gezoete variant bevat, zoals de naam al zegt, meer toegevoegde suikers dan de ongezoete variant. Elke melksoort, zowel dierlijk als plantaardig, heeft een unieke smaak en geeft daarom een leuke twist aan je maaltijd.

Lekker ontbijten

Als je nu toch denkt: overnight oats, wat is dat precies? Dan hebben we nog een aantal lekkere recepten voor je om uit te proberen! Zo start jij je dag steeds weer met een gezond en gevarieerd ontbijt!


Bronnen: