Gun jezelf juist in moeilijke tijden een beetje geluk

Wij zijn in gesprek gegaan met Maria Grijpma en Inge Jager over hun derde boek 'Klein geluk als je ziek bent'. Ze hebben geleerd om niet alleen goed voor een ander te zorgen, maar ook voor zichzelf.

Maria begint te vertellen over haar leven: “Ik woon in het zuiden van het land en ik heb mijn hele leven als verpleegkundige gewerkt. De laatste jaren heb ik gewerkt als verpleegkundige in de terminale thuiszorg. Daarnaast houd ik ontzettend van buiten. Ik ben erg graag buiten en ga het liefste naar Texel en Nepal, dat vind ik de mooiste plekken om naartoe te gaan. Verder heb ik twee kinderen en twee kleinkinderen. Ik ben een gelukkig mens.”

Inge: “Ook ik ben een gelukkig mens. Ik houd ontzettend van schaatsen en zwemmen. Ik woon in het noorden van het land, afwisselend dicht bij de ijsbaan of dicht bij de zee. De laatste 25 jaar werk ik als trainer bij bedrijven en ben ik docent aan een opleiding om mensen op te leiden tot coach. Maria en ik zijn al 20 jaar bevriend en 10 jaar geleden zijn we begonnen met het schrijven van boeken, en dat gaat super goed!”

Inge vertelt over het ontstaan van het nieuwe boek: “Sinds het uitkomen van ons eerste boek Handboek voor klein geluk, hebben we veel cursussen en workshops gegeven. Daardoor kwamen we in contact met mantelzorgers. Zo ontstond ons tweede boek Klein geluk voor de mantelzorger. Tijdens de workshops leren we mantelzorgers hoe ze met de oefeningen uit ons boek kunnen zorgen om niet overbelast te raken. En ook hoe ze beter in hun vel komen te zitten. Dat laatste geldt natuurlijk net zo goed voor iemand met een aandoening.”

Maria vervolgt: “Ongeveer anderhalf jaar geleden waren we bij een lezing over Positieve Gezondheid. Daar leerden we het spinnenweb van Positieve Gezondheid kennen, ontwikkeld door Machteld Huber. Dit spinnenweb bestaat uit zes onderdelen: dagelijks functioneren, kwaliteit van leven, lichaamsfuncties, meedoen, mentaal welbevinden en zingeving. Toen kwam het idee om een boek te maken voor mensen die ziek zijn en daarbij het spinnenweb te gebruiken als basis. We zijn naar Machteld Huber gegaan en hebben haar gevraagd of we het spinnenweb voor ons boek mochten gebruiken. Ze was hier gelukkig heel positief over. Toen konden we gaan schrijven.”

Het nieuwe boek van Maria en Inge is dus gebaseerd op de zes onderdelen van Positieve Gezondheid. Bij elk onderdeel hebben ze zelf onderwerpen bedacht, zoals ‘Hoop en vertrouwen’ bij het onderdeel zingeving, ‘Goede momenten koesteren’ bij kwaliteit van leven en ‘Kwetsbaar durven zijn’ bij meedoen. Vervolgens kan iemand hier zelf mee aan de gang gaan door stap voor stap een recept te volgen. Inge: “We noemen het recepten omdat je net als bij het maken van bijvoorbeeld een soep gewoon stapsgewijs de bereiding volgt.”

Maria vertelt verder: “Al onze drie boeken (Handboek voor klein geluk, Klein geluk voor de mantelzorger en Klein geluk als je ziek bent) zijn geschreven in de vorm van recepten. We hebben namelijk een vorm gezocht waarbij iemand kan kijken waar hij of zij behoefte aan heeft. Dat doe je met eten ook. Heb ik zin in vlees, vis of toch een salade? Dat bedenk je eerst en dan ga je op zoek naar een recept. We willen dat je eerst bedenkt hoe je je voelt, waar je zin in hebt of waar je behoefte aan hebt. En dan zoek je daar een passend recept bij. Dat kan met deze vorm.”

“Wat ook nog leuk is om te zeggen”, zegt Maria. “Is dat wij met dit boek een brug hebben geslagen naar de praktijk. Want hoe kun je de ideeën van Positieve Gezondheid in jouw leven brengen? Dat kan gemakkelijk met onze recepten! Iedereen kan zelf kijken wat hem of haar aanspreekt en daarmee vervolgens aan de slag gaan. En naast dat het boek fijn is als je ziek bent, kunnen ook professionals het gebruiken. Zij kunnen mensen met een aandoening stimuleren om een recept uit te proberen. Met als doel om meer welbevinden in hun leven te ervaren.”

Maria en Inge hebben een top 5 met tips voor klein geluk als je ziek bent:

  • Blijf even liggen als je wakker wordt, haal goed adem en voel hoe je adem in je lichaam beweegt. Zo word je bewust van je lichaam.
  • Bedenk elke ochtend 3 fijne dingen die je vandaag voor jezelf gaat doen.
  • Omring jezelf met goede mensen, zowel in jouw eigen omgeving als de mensen die jou behandelen. Laat je dus behandelen door mensen waarin je vertrouwen hebt.
  • Omring jezelf ook met dingen waar jij blij van wordt. Zet bijvoorbeeld een fleurige bos bloemen in het zicht of zet een foto op tafel neer van een mooie herinnering.
  • Ga naar buiten! Frisse lucht doet ons goed. Kijk bijvoorbeeld eens naar een zonsondergang. Haal het buiten in je leven.

Naast deze vijf tips is het natuurlijk altijd belangrijk om gezond te eten en voldoende te bewegen. Lees meer over gezond eten.