Zwemmen in de natuur

Wat is er op een warme zomerdag lekkerder dan een frisse plons in natuurwater?

Baantjes trekken in een binnenbad kan het hele jaar door, maar de zomer is het ideale moment om ook eens de buitenwateren te verkennen. Waar kan je in Nederland veilig buiten zwemmen en wat zijn de aandachtspunten hierbij?
 

Voor iedereen en overal

Zwemmen is voor iedereen geschikt, omdat het je spieren en gewrichten nauwelijks belast. Tegelijkertijd train je toch al je spieren en is het goed voor je uithoudingsvermogen. Overal in Nederland zijn er mogelijkheden om in natuurwater te zwemmen. Zwemplekken worden in Nederland van 1 mei tot 1 oktober door de provincies gecontroleerd op veiligheid, hygiëne en waterkwaliteit. Hierdoor kun je met een gerust hart gaan zwemmen in natuurwater.

Van strand tot plas

Langs bijna de hele Noordzeekust loopt een prachtig zandstrand. Aan het begin van de zomer kan de zee nog koud zijn, maar later in de zomer is het water met een temperatuur van zo’n 18 graden aangenaam verfrissend. Ook langs de IJsselmeerkust en de Randmeren zijn stranden te vinden. Het water warmt hier iets sneller op, is niet zout en er zijn minder golven, waardoor zwemmen hier meestal aangenamer is dan in de Noordzee.

Daarnaast zijn er door het hele land meren en plassen waar je kunt zwemmen. Op sommige plaatsen zijn speciale recreatiegebieden ingericht met voorzieningen als toiletten en douches, speeltuinen en horecagelegenheden. Tegenwoordig vind je ook in steeds meer steden speciale “stadsstranden”.

LET OP!
Ook al zien rivieren er in Nederland meestal rustig en ongevaarlijk uit, dat zijn ze niet. Zwemmen kan hier vaak gevaarlijk zijn door de stroming.

Zon verstandig

Zonlicht is een belangrijke bron van vitamine D, maar daarnaast ook een risicofactor voor huidkanker. Dit komt door de UV- stralen. Inmiddels wordt in Nederland bij meer dan 14.000 mensen per jaar huidkanker ontdekt. Het is dan ook belangrijk om verstandig te zonnen door je zo goed mogelijk te beschermen.

KWF Kankerbestrijding geeft je met de campagne smeren, kleren, weren een handig ezelsbruggetje om je te helpen herinneren aan zonbescherming bij buitenactiviteiten. Lees verder via KWF.

Neem je eigen eten en drinken mee

Natuurlijk krijg je gedurende de dag ook trek en dorst. Het is belangrijk om voldoende te drinken op een warme zomerdag. Als je de hele dag onderweg bent, moet je al gauw rekenen op één tot twee liter per persoon.

Ook als je gaat zwemmen op een plek waar horecavoorzieningen zijn, kun je het beste zelf een goed gevulde koeltas meenemen. De doorsnee horeca biedt voornamelijk ongezonde snacks en suikerrijke dranken aan. Als je zelf eten en drinken meeneemt, weet je zeker dat je ook tijdens een dagje zwemmen gezond eet en drinkt en ben je bovendien goedkoper uit.

Downloadtips voor lekkere gezonde dorstlessers en - snacks

Sport en spel

Vergeet bij het inpakken van je zwemtas de spelletjes niet. De hele dag zwemmen kan best vermoeiend zijn, maar neem ook wat leuke sport en spel- attributen mee om toch in beweging te blijven.

Denk aan:

  • Voet-/volley-/opblaasbal
  • Beachbalset
  • Badmintonset
  • Jeu de boules
  • Frisbee
  • Waterpistooltjes voor een watergevecht
  • Emmer en schepjes (wie bouwt het hoogste zandkasteel?)

Leuke Nederlandse zwemlocaties in de natuur

Heb je al zin om te gaan zwemmen? We geven je wat tips voor leuke zwemplekken in Nederland. Maar er zijn natuurlijk nog een heleboel andere opties. Weet je niet waar je in jouw buurt kunt zwemmen? Bezoek www.zwemwater.nl voor officieel aangewezen zwemwaterlocaties.

Zwemlocatie ideeën per provincie:

  • Blijburg Amsterdam, Noord- Holland
  • Krabbeplas Vlaardingen, Zuid- Holland
  • Henschotermeer, Utrecht
  • Eiland van Maurik, Gelderland
  • Het Rutbeek, Overijssel
  • Grote Rietplas Emmen, Drenthe
  • De Fluessen, Friesland
  • Recreatieplas Kardinge, Groningen
  • Veluwemeer, Lelystad
  • De Maasplassen, Limburg
  • E3 strand in Eersel, Noord- Brabant
  • Strand Zandkreekdam, Zeeland
  • De Waddeneilanden

Veel zwemplezier!