Leefstijltips in tijden van corona

Grote kans dat jij, net zoals het grootste deel van Nederland, momenteel thuiszit. Of je nu thuis aan het werken bent of een dagje vrij bent, het is zeker nu belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Wij helpen je met een aantal tips!

Let op wat je eet
Nu je het grootste deel van de dag thuiszit, is het verleidelijk om al je keukenkastjes open te trekken en lekker te gaan snaaien. Terwijl gezonde voeding nu extra belangrijk is om je weerstand zo hoog mogelijk te houden!

Plan van te voren je eetmomenten in en zorg voor een vaste verdeling van je eetmomenten over de dag, zo voorkom je snaaigedrag tussendoor.

Kies vooral voor plantaardige voeding zoals volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten. Hiermee krijg je veel vezels en gezonde voedingsstoffen binnen. Tips om meer plantaardige voeding te eten:

  • Vervang vlees in een gerecht eens door peulvruchten zoals linzen, kikkererwten of kidneybonen.
  • Snack met groente en fruit, zoals snoepkomkommers, cherrytomaten, druiven, aardbeien en frambozen.
  • Vervang alle witte graanproducten door de volkorenvariant en zilvervliesrijst.

Blijf ook thuis in beweging
Een makkelijk excuus om nu niet te hoeven bewegen is om te zeggen dat alle sportclubs dicht zijn en sporten dus geen optie is. Maar je kunt heel makkelijk thuis bewegen! En wellicht heb je juist nu met de langere dagen extra motivatie om lekker in beweging te komen.

Door regelmatig te bewegen (naast gezond te eten en voldoende te slapen) blijft je weerstand zo hoog mogelijk. Je lichaam is beter beschermt tegen ziekmakende bacteriën en virussen als je een goede weerstand hebt. Hierdoor is de kans kleiner dat je ziek wordt en mocht je toch ziek worden, dan herstel je met een goede weerstand sneller.

Hieronder delen wij onze favorieten cardio-oefeningen die je gemakkelijk thuis kunt doen. Met welke oefening ga jij als eerste starten?

  • Oefening 1: Steps

Ga voor een trap staan. Ga met je linkervoet op de eerste trede staan en zet je rechtervoet dan naast de linkervoet.

Stap dan weer naar beneden, weer met je linkervoet eerst. Stap gedurende een minuut de trede op en af. Houd een tempo aan dat voor jou comfortabel is.

Doe de steps 1 minuut met je linkervoet eerst en dan 1 minuut met je rechtervoet eerst.

  • Oefening 2: Trekpop

Ga staan met je voeten bij elkaar en je armen langs je zij hangend. Buig je knieën en spring op. Breng daarbij je voeten uit elkaar. Til tegelijkertijd je armen zijwaarts tot schouderhoogte.

Spring nog een keer en breng daarbij je voeten weer bij elkaar en je armen langs je zij.

Let op dat jij je knieën licht gebogen houdt tijdens het springen en dat je hielen steeds weer terugkomen op de vloer.

Herhaal deze oefening 10 keer.

Vergeet niet te rekken en strekken na de oefeningen. Probeer vandaag eens deze strekoefening voor je kuiten.

  • Strek je kuiten

Ga staan met je voeten bij elkaar. Zet je linkervoet dan naar achteren, met de hiel op de grond. Buig je rechterbeen daarbij licht. Houd je rug recht en let op dat beide voeten parallel en met de tenen recht naar voren staan. Houd beide hielen op de grond.

Blijf 15 tot 20 seconden in deze houding staan en herhaal de strekoefening dan aan de andere kant.

Smaak te pakken? Probeer ook eens deze oefeningen voor een platte buik. 

Ga af en toe naar buiten
Vergeet niet om af en toe even naar buiten te gaan. Ga even in het zonnetje op het balkon zitten of ga een klein blokje om in het park. Houd hierbij wel afstand van anderen.

Onder invloed van het zonlicht maakt je lichaam vitamine D aan. Deze vitamine heeft meerdere functies in ons lichaam. Zo zorgt het er onder andere voor dat ons afweersysteem goed werkt. Ook dit helpt dus weer om de kans dat je ziek wordt te verkleinen en sneller te herstellen mocht je toch ziek worden.