Stap vooruit in aanpak kindermarketing

Als partner binnen de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is het Wereld Kanker Onderzoek Fonds blij met het besluit van PLUS supermarkten om te stoppen met kindermarketing van ongezonde huismerkproducten.

13 juli 2016

Afgelopen week maakte PLUS supermarkten bekend dat de supermarkt stopt met het plaatsen van ‘kindermarketingelementen zoals vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters op de verpakking van minder gezonde PLUS Huismerkproducten’. Lees hier het nieuwsbericht. De Alliantie roept andere bedrijven op om zoals Plus ook stappen te zetten tegen kindermarketing van ongezonde voeding zoals ijsjes en koekjes. 

Alhoewel de voedingscriteria van PLUS supermarkten minder ver gaan dan de criteria van de Alliantie, juicht de Alliantie het besluit van de supermarkt toe. Het is een stap in de goede richting op weg naar een gezond voedingspatroon voor kinderen. De Alliantie merkt een beweging de goede kant op en roept supermarkten èn de voedingsindustrie op het voorbeeld van PLUS te volgen.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. De Alliantie vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden tot het eten en drinken van ongezonde voedingsmiddelen als frisdrank, chips, koekjes en ijs.

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds maakt deel uit van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding omdat wij kinderen willen beschermen tegen marketing voor ongezonde voedingsmiddelen die kunnen leiden tot een ongezond voedingspatroon en de gezondheidsrisico’s daarvan.