Artsen en ouders ook tegen kindermarketing

AJN Jeugdartsen Nederland en OUDERS VAN WAARDE sluiten zich aan bij de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Daarmee telt de Alliantie nu 17 partners.

13 juni 2016

De Alliantie bestaat uit consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten, kinderartsen en de gemeente Amsterdam. Ook ouders en jeugdartsen zien de noodzaak tot strengere regelgeving.

Floris Italianer, directeur Hartstichting, verwelkomt de nieuwe partners: “Onze Alliantie kan op een steeds breder draagvlak rekenen en daar zijn wij blij mee. Nederland telt op dit moment ruim 300.000 kinderen onder de 13 jaar met overgewicht. Kinderen die het risico lopen om chronische ziekten te ontwikkelen, zoals hart- en vaatziekten of diabetes type 2.  Het besef moet doordringen dat strengere regelgeving noodzakelijk is om de strijd tegen overgewicht en obesitas bij kinderen te winnen.” 

Werner van Katwijk, bestuurder OUDERS VAN WAARDE: “OUDERS VAN WAARDE zet zich in om samen met ouders en scholen elk kind het beste te bieden qua opvoeding en onderwijs. Kinderen zijn in de media en in reclames kwetsbaarder en meer beïnvloedbaar dan volwassenen en verdienen daarom extra bescherming."

Henrike ter Horst, bestuurslid AJN Jeugdartsen Nederland: “Als jeugdartsen zien wij veel kinderen met (neiging tot) overgewicht. Ook leidt een ongezond eet- en drinkpatroon tot andere problemen zoals tandbederf en suikerziekte. Wij willen graag bijdragen aan de totstandkoming van een gezonde leefomgeving voor kinderen.

94% kindermarketing voor ongezonde voeding

In totaal 94% van de kindermarketing wordt ingezet voor ongezonde voeding. Door deze reclames ontwikkelen kinderen een voorkeur voor ongezond eten en drinken, met overgewicht als gevolg en daarmee het ontstaan van gewrichts- of psychische problemen, diabetes, hart- en vaatziekten, of kanker. De Alliantie maakt zich hard voor het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving. De Alliantie vindt het onacceptabel dat de populariteit van een merk, kinderidool of tekenfilmfiguur commercieel wordt geëxploiteerd om kinderen te verleiden met ongezond voedsel zoals frisdrank, chips, koekjes en ijs.

Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding

Opgericht in februari 2015 bestaat de Alliantie inmiddels uit AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, foodwatch Nederland, de gemeente Amsterdam, de GGD Amsterdam, de Hartstichting, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Obesitas Vereniging, Ouders van Waarde, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.

Andere maatschappelijke organisaties zijn welkom om zich aan te sluiten bij de Alliantie via www.stopkindermarketing.nl. Niet aansluiten, wel helpen kan ook: verspreid dan de boodschap door de video te delen.