Verlaag je risico op maagkanker

Elk jaar krijgen ongeveer 1.300 mensen in Nederland de diagnose maagkanker. Maagkanker komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en de meeste patiënten zijn ouder dan 60 jaar. Gelukkig kunnen we zelf iets doen om het risico op maagkanker te verlagen.

Over maagkanker

Maagkanker kan onderverdeeld worden in verschillende typen, afhankelijk van het type weefsel waaruit de tumor ontstaat. De vorm die ontstaat uit het slijmvlies van de maag noemen we een adenocarcinoom. Deze vorm komt bij 95 procent van de maagkankerpatiënten voor. Andere typen maagkanker zijn zeldzaam en maken ongeveer 5 procent van het totaal uit.

Maagkanker kan op verschillende plekken in de maag ontstaan:

  • In het bovenste deel van de maag
    Kanker in dit deel van de maag, waar de slokdarm overgaat in de maag, wordt ook wel cardia maagkanker genoemd.
  • In de rest van de maag
    Deze vorm bevindt zich in de rest van de maag en wordt non-cardia maagkanker genoemd.

Bij het ontstaan van maagkanker kunnen verschillende factoren een rol spelen en dit verschilt van persoon tot persoon. Het goede nieuws is dat we zelf iets kunnen doen om het risico op maagkanker te verlagen.

Klachten bij maagkanker

Onderstaande klachten hoeven niet te wijzen op maagkanker. Ze kunnen ook een andere oorzaak hebben.

  • Pijn in de maag en misselijkheid
  • Afkeer van bepaald voedsel met een sterke geur zoals koffie, kruiden en specerijen
  • Maagzuur dat terugvloeit in de slokdarm (reflux)
  • Passageklachten: het gevoel dat het eten blijft steken
  • Vermoeidheid en duizeligheid door bloedarmoede

Als je klachten langer dan 2 tot 3 weken aanhouden dan is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts.

Risicofactoren in leefstijl

  • Roken
  • Alcohol: het drinken van 3 of meer alcoholische dranken per dag verhoogt het risico op maagkanker.
  • Gezouten voedsel: het eten van veel gezouten voedsel verhoogt het risico op maagkanker.
  • Bewerkt vlees: het eten van veel bewerkt vlees verhoogt het risico op non-cardia maagkanker.
  • Overgewicht: het hebben van overgewicht of obesitas verhoogt het risico op cardia maagkanker.

Andere risicofactoren

  • Infectie met de Helicobacter pylori-bacterie. Deze bacterie kan een ontsteking in de maag veroorzaken. Het betekent niet altijd dat je maagkanker krijgt wanneer je besmet bent met deze bacterie. In westerse landen komt besmetting met deze bacterie steeds minder vaak voor.
  • Erfelijkheid. Ongeveer 3 tot 5 procent van de mensen met maagkanker krijgt de ziekte door een erfelijke aanleg.

Zijn één of meerdere van bovenstaande risicofactoren op jou van toepassing? Dit betekent niet direct dat je maagkanker zult krijgen. Het betekent wel dat je risico wellicht hoger is dan gemiddeld. Maar door gezond te eten en te leven kun je je risico op maagkanker verlagen.

Verlaag je risico op maagkanker

Onderstaande aanbevelingen zijn gebaseerd op onderzoeksresultaten van ons Continuous Update Project (CUP).

  • Blijf op een gezond gewicht
    Om het risico op maagkanker te verlagen is het belangrijk om op een gezond gewicht te blijven. Lees meer over gewicht en kanker en onze tips.
  • Eet liever geen bewerkt vlees
    Verlaag je risico op maagkanker door geen bewerkt vlees zoals ham, spek of salami te eten. Lees welke alternatieven er zijn voor bewerkt vlees.
  • Eet niet te veel gezouten voedsel
    Wees matig met gezouten voedsel om je risico op maagkanker te verlagen. Veel zout kan daarnaast ook de bloeddruk verhogen. Bewerkte producten en kant-en-klaarmaaltijden bevatten veel zout. Kies daarom zo veel mogelijk voor verse, onbewerkte producten. Lees onze tips om minder zout te eten.
  • Drink geen alcohol
    Er is sterk bewijs dat alcohol het risico op maagkanker verhoogt. Drink daarom geen alcohol. Lees meer over alcohol en kanker.
  • Rook niet
    Roken, of op een andere manier tabak gebruiken, verhoogt het risico op maagkanker en veel andere soorten kanker.

Bronnen en meer informatie

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt in maart 2017.