Voedingssupplementen en kanker

Eet gezond in plaats van te vertrouwen op voedingssupplementen om je tegen kanker te beschermen

Gezonde voeding bevat voedingsstoffen die je nodig hebt voor een goede gezondheid, zoals vezels, vitamines en mineralen. Hoewel sommige van deze stoffen verkrijgbaar zijn als supplementen, is het nog onvoldoende bekend of deze dezelfde voordelen bieden. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je meestal alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Het is in de meeste gevallen dan ook niet nodig om voedingssupplementen te nemen.

Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen bevatten stoffen zoals vitaminen en mineralen. Deze zijn onder andere verkrijgbaar als tabletten, capsules of in vloeibare vorm.

Voedingssupplementen en kanker

Uit wetenschappelijk onderzoek tot nu toe blijkt dat supplementen van bepaalde voedingsstoffen in hoge doseringen het risico op kanker zowel kunnen verhogen als verlagen. Deze studies zijn nog voornamelijk uitgevoerd bij specifieke groepen mensen, en dus niet bij de algemene bevolking, en met hoge doseringen van een supplement.

Kortom, er is nog weinig bekend over voedingssupplementen in relatie tot kankerpreventie. Er is nog veel meer onderzoek nodig om een mogelijk effect van het gebruik van voedingssupplementen op het risico op kanker goed te kunnen begrijpen.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is om niet op voedingssupplementen te vertrouwen ter preventie van kanker, maar om te kiezen voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon met veel groente, fruit en andere plantaardige voeding.

Wanneer een voedingssupplement nodig kan zijn

Bepaalde groepen mensen kunnen wel baat hebben bij een supplement. Dit zijn de meest gangbare situaties waarbij dit het geval kan zijn:

  • Vrouwen die zwanger willen worden of zijn (tot en met de achtste week van de zwangerschap): foliumzuur
  • Zwangere en borstvoedende vrouwen: vitamine D en ijzer (bij een laag ijzergehalte)
  • Kinderen tot 4 jaar: vitamine D
  • Baby’s tot en met 3 maanden: vitamine K
  • Ouderen met weinig eetlust: multivitaminesupplement in een lage dosering.
  • Vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar: vitamine D
  • Mensen met een donkere huid, mensen die niet of nauwelijks buiten komen, mensen die hun hele lichaam bedekken als zij buiten komen: vitamine D

Weet je niet zeker of je voedingssupplementen nodig hebt? Bespreek dit met je huisarts of diëtist.

Tips voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon

  • Eet elke dag ten minste 5 porties groente en fruit, en kies voor groente en fruit uit verschillende kleurgroepen.
  • Kies voor de volkoren variant van brood, rijst en pasta in plaats van de witte (geraffineerde) variant.
  • Eet niet elke dag hetzelfde. Houd een voedingsdagboek bij om meer inzicht te krijgen in welke voedingsmiddelen je eet en breng variatie hierin.