Vlees en kanker

Eet niet meer dan 500 gram rood vlees per week, zoals rund- en varkensvlees en eet liever geen bewerkt vlees, zoals ham, spek of salami

Te veel rood vlees eten kan je risico op darmkanker verhogen. Het eten van bewerkt vlees vergroot je kans op darm- en maagkanker. Eet minder rood vlees door regelmatig te kiezen voor kip, vis of een vegetarisch alternatief. Eet liever geen bewerkt vlees.

Rood vlees en kanker

Met rood vlees bedoelen we niet het vlees dat niet goed doorbakken is. We bedoelen alle vleessoorten die rood van kleur zijn als ze rauw zijn, zoals rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en geitenvlees. Het gaat ook om alle vormen, zoals hamburgers, gehakt, karbonades of lamskoteletten.

Uit onderzoek blijkt dat het eten van veel rood vlees het risico op darmkanker verhoogt. Het gaat hierbij om meer dan 500 gram (gewicht na bereiding) per week. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat heemijzer, de stof die rood vlees zijn kleur geeft, de darmwand kan beschadigen. Ook zouden mensen die veel rood vlees eten vaak weinig plantaardig voedsel eten. Ze profiteren dus minder van de gezonde eigenschappen van plantaardige voeding.

Rood vlees maakt wel deel uit van een gezond voedingspatroon, omdat het belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en zink bevat. Maar je hoeft niet elke dag rood vlees te eten.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Eet per week niet meer dan 500 gram rood vlees. Dit is het gewicht na bereiding en komt overeen met ongeveer 700-750 gram rauw vlees.

Bewerkt vlees en kanker

Bewerkt vlees is vlees dat langer houdbaar is gemaakt door het te roken, te drogen, te zouten of door er conserveringsmiddelen aan toe te voegen. Bijvoorbeeld vleeswaren, ham, salami, bacon, rookworst en knakworst. Hamburgers en gehakt zijn bewerkt vlees als ze ook langer houdbaar zijn gemaakt met zout of chemische additieven.

Er is overtuigend bewijs dat bewerkt vlees het risico op darm- en maagkanker verhoogt. Wanneer vlees langer houdbaar wordt gemaakt door middel van roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen kunnen kankerverwekkende stoffen (carcinogenen) ontstaan. Deze stoffen kunnen cellen in ons lichaam beschadigen wat tot kanker kan leiden.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Eet bewerkt vlees helemaal niet of alleen bij uitzondering.

Tips om minder rood vlees en bewerkt vlees te eten

  • Eet regelmatig een maaltijd zonder rood vlees. Kies in plaats daarvan voor gevogelte, vis of een vegetarisch alternatief zoals ei of peulvruchten.
  • Vervang (een deel van) het vlees in sauzen of stoofpotten door vis, bonen, linzen of champignons.
  • Kies als hartig beleg op brood bijvoorbeeld voor kaas, vis, sandwichspread of hummus. Zorg voor variatie door ook eens rauwkost zoals komkommer of tomaat op brood te eten.