Houd je gewicht gezond

Een gezond gewicht behouden is één van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om de kans op kanker te verkleinen.

Overgewicht verhoogt de kans op maar liefst 12 kankersoorten.

Onze aanbeveling:


Blijf op een gezond gewicht
Houd je gewicht binnen gezonde grenzen en voorkom gewichtstoename op volwassen leeftijd.


Wat betekent dit voor mij?

Het is belangrijk om je gehele leven je gewicht gezond te houden en te voorkomen dat je aankomt. Het best is om je gewicht zo laag mogelijk binnen de gezonde grenzen te houden.

Met gezond grenzen bedoelen wij de grenzen die gelden bij de Body Mass Index (BMI). Een gezonde BMI ligt tussen 18,5 en 24,9 kg/m2.

Waarom moet ik naar een zo laag mogelijk gewicht streven?

Voor sommige soorten kanker is een verhoging van het risico gezien bij toenemend lichaamsvet, zelfs wanneer het gewicht nog binnen de gezonde grenzen ligt. Voorkom daarom dat je in gewicht aankomt. Dit geldt uiteraard niet wanneer je een te laag gewicht (ondergewicht) hebt.

Heb ik een gezond gewicht? 

Bereken je Body Mass Index (BMI)

Bereken je BMI* en ontdek of je gewicht in verhouding tot je lengte gezond is. Deel je gewicht (in kilo’s) door het kwadraat van je lengte (in meters). Een gezonde BMI ligt tussen de 18,5 en 24,9. Hoe lager je BMI binnen deze gezonde waardes ligt, hoe beter. Gebruik onze handige BMI calculator om je eigen BMI te berekenen.

*De BMI is minder betrouwbaar voor ouderen, topsporters, zwangere vrouwen, kinderen en volwassenen die korter zijn dan 1,50 meter.

Meet je taille-omvang

Vet is niet overal op je lichaam gelijk verdeeld. Het kan vooral rondom je middel, heupen of bovenbenen zitten. Dit kan invloed hebben op het risico op kanker. Zo is vet rondom je taille ongezond, omdat dit het risico op kanker extra kan verhogen. Lees onze tips voor het meten van je taille.

Op welke soorten kanker vergroten overgewicht en obesitas de kans?

  1. alvleesklierkanker
  2. baarmoederkanker
  3. borstkanker (bij vrouwen na de menopauze)
  4. dikkedarmkanker
  5. eierstokkanker
  6. galblaaskanker
  7. leverkanker
  8. maagkanker
  9. mond-, keel- en strottenhoofdkanker
  10. nierkanker
  11. prostaatkanker (gevorderd)
  12. slokdarmkanker

Tips voor een gezond gewicht

Een gezond gewicht is een kwestie van balans tussen de energie die je binnenkrijgt via wat je eet en drinkt, en de energie die je verbruikt door te bewegen. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, kom je aan. Verbrand je meer dan je binnenkrijgt, dan val je af. Lees meer over de energiebalans. Je kunt dus twee dingen doen om je gewicht te beheersen, door deze te combineren boek je het beste resultaat:

  1. Let op de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt via je voeding.
  2. Verbrand meer energie door meer te bewegen.

Let op wat je eet en drinkt

Beweeg meer

  • Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.
  • 30 minuten is een begin; hoe meer je beweegt, hoe beter. Dit geldt zeker als je af wilt vallen.
  • Alle activiteiten waarbij je matig intensief beweegt tellen mee. Dus niet alleen intensieve sporten, maar ook wandelen of fietsen.

Lees meer over wat jij kunt doen om je gewicht gezond te houden op de pagina Verklein de kans op overgewicht.