Gewicht en kanker

Zorg voor een zo laag mogelijk gezond gewicht

Het bereiken en behouden van een gezond gewicht is een van de belangrijkste maatregelen om je risico op kanker te verlagen. Overgewicht is, op roken na, de belangrijkste risicofactor voor kanker waar je zelf invloed op hebt.

Gewicht en kanker

Overgewicht verhoogt het risico op 11 kankersoorten:

  1. alvleesklierkanker
  2. baarmoederkanker
  3. borstkanker (bij vrouwen na de menopauze)
  4. darmkanker
  5. eierstokkanker
  6. galblaaskanker
  7. leverkanker
  8. maagkanker
  9. nierkanker
  10. prostaatkanker (gevorderd)
  11. slokdarmkanker

Er zijn verschillende verklaringen waarom overgewicht het risico op kanker beïnvloedt. Zo is bekend dat vetcellen hormonen afgeven, zoals oestrogeen, die het risico op kankersoorten zoals borstkanker verhogen. Ook kan vet, vooral rond de taille, ons lichaam aanzetten tot het maken van ‘groeihormonen’. Iemand met een hoog gehalte van deze hormonen kan een verhoogd risico op kanker hebben. Vetcellen kunnen daarnaast ook leiden tot ontstekingen en insulineresistentie, wat van invloed is op het risico op kanker.

Overgewicht is niet alleen een risicofactor voor kanker, maar ook voor andere ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

Een gezond gewicht

Wanneer is je gewicht gezond? Er zijn meerdere manieren om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, onder andere het berekenen van je Body Mass Index (BMI) en het meten van je taille.

Bereken je BMI

De BMI geeft aan of je gewicht gezond is in relatie tot je lichaamslengte.

Je berekent je BMI door je gewicht (in kilo's) door het kwadraat van je lengte (in meters) te delen. Een gezonde BMI ligt tussen de 18,5 en 24,9. Hoe lager je BMI binnen deze gezonde waardes ligt, hoe beter. Gebruik onze handige BMI calculator om je eigen BMI makkelijk te berekenen. De BMI is een minder geschikte maatstaf voor het gewicht van ouderen, topsporters, zwangere vrouwen, kinderen en volwassenen die korter zijn dan 1,50 meter.

Meet je taille

Behalve je totale gewicht is ook de verdeling van lichaamsvet over je lichaam belangrijk. Veel vet rond de taille is extra ongezond. Lees onze tips voor het meten van je taille

Tips voor een gezond gewicht

Een gezond gewicht is een kwestie van balans tussen de energie die je binnenkrijgt via wat je eet en drinkt, en de energie die je verbruikt door lichaamsbeweging. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, kom je aan. Verbrand je meer dan je binnenkrijgt, dan val je af.

Je kunt dus twee dingen doen om je gewicht te beheersen, door deze te combineren boek je het beste resultaat:

  • Let op de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt via je voeding
  • Verbrand meer energie door meer te bewegen

Let op wat je eet en drinkt

  • Eet vooral plantaardige producten zoals groente, fruit, volkorenproducten en peulvruchten. Deze zijn caloriearm en bevatten veel gezonde voedingsstoffen die je kunnen beschermen tegen kanker.
  • Let op je portiegrootte, vooral als je calorierijke producten eet.
  • Drink weinig suikerrijke dranken, zoals frisfrank of vruchtensappen.
  • Drink liever geen alcoholische dranken. Alcohol bevat veel calorieën. Regelmatige consumptie van alcoholische dranken kan ongemerkt leiden tot gewichtstoename.

Kom meer in beweging

  • Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.
  • 30 minuten is een begin; hoe meer je beweegt, hoe beter. Dit geldt zeker als je af wilt vallen.
  • Alle activiteiten waarbij je matig intensief beweegt tellen mee. Dus niet alleen intensieve sporten, maar ook wandelen of fietsen.