Calorierijke voeding en kanker

Eet minder calorierijk voedsel en drink weinig suikerrijke dranken

Het eten en drinken van te veel calorierijke producten kan leiden tot overgewicht. Overgewicht en obesitas verhogen je risico op verschillende soorten kanker en andere ziekten. Kies daarom vooral voor producten met weinig calorieën.

Calorierijke voeding en kanker

Wanneer je te veel calorierijke voeding eet, en zo meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, kun je te zwaar worden. Calorierijke voeding bevat vaak weinig belangrijke voedingsstoffen, maar zijn vaak wel rijk aan vet en/of suiker en kunnen zorgen voor gewichtstoename. Ze bevatten ook weinig vezels en/of water waardoor ze minder snel zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarom kun je al snel te veel van consumeren.

Er zijn tot nu toe geen sterke aanwijzingen voor een direct verband tussen vet of suiker en kanker. Het is wel bekend dat een voedingspatroon met veel vet en/of suiker kan leiden tot gewichtstoename, en overgewicht is wel een risicofactor voor kanker.

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie in voeding. We berekenen deze hoeveelheid energie in kilocalorieën (kcal). 1 kcal is 1000 calorieën. Alle voedingsmiddelen bevatten calorieën, maar bepaalde voedingsmiddelen bevatten naar verhouding meer calorieën dan andere. Deze noemen we dan calorierijk.

Herken calorierijke voeding

Voedingsmiddelen met veel calorieën zijn vaak bewerkte producten die veel vet en/of suiker bevatten. Voorbeelden zijn gebak, koek, chocola, chips, friet, hamburgers en gefrituurde kip. Over het algemeen zijn voedingsmiddelen die het minst bewerkt zijn het gezondst, zoals groente, volkorenproducten, peulvruchten en fruit.

Op het etiket van een voedingsmiddel staat het aantal kilocalorieën (kcal) per 100 gram. Een voedingsmiddel is calorierijk als het meer dan 225 kcal per 100 gram bevat. In kleine hoeveelheden zijn bepaalde calorierijke voedingsmiddelen echter waardevolle bronnen van gezonde voedingsstoffen. Bijvoorbeeld noten, zaden en sommige soorten (plantaardige) olie.

Kies voor caloriearme voeding

Voedingsmiddelen met minder dan 100 kcal per 100 gram zijn belangrijk voor een gezond voedingspatroon. Voorbeelden zijn groente, fruit, peulvruchten zoals bonen, en volkorenproducten zoals zilvervliesrijst, volkorenpasta en havervlokken.

Suikerrijke dranken

Als je regelmatig suikerrijke dranken drinkt, kan je in gewicht aankomen. We drinken er snel te veel van omdat ze geen verzadigd gevoel geven. Onder suikerrijke dranken vallen bijvoorbeeld veel (gewone) frisdranken, energiedrankjes, aanmaaklimonade en dranken op basis van fruitextracten.

Vruchtensap bevat ook veel suiker. Daarom kun je beter hiervan niet meer dan 1 glas per dag drinken. Dat glas telt mee als maximaal 1 van de aanbevolen 5 porties groente en fruit per dag. Als je er meer van drinkt, telt dat niet als meer porties. Dat is omdat sap minder voedingsstoffen bevat dan ‘heel’ fruit.

Tips om minder calorierijke voeding te eten en minder suikerrijke dranken te drinken

  • Let altijd op de hoeveelheid calorieën door de etiketten van voedingsmiddelen te lezen. Laat je niet misleiden door uitingen zoals ‘light’, ‘minder vet’ of ‘minder suiker’. Bedenk dat deze producten toch calorierijk kunnen zijn.
  • Kies voor voedingsmiddelen die het minst zijn bewerkt.
  • Kies voor gezondere alternatieven voor suikerrijke dranken. Water is altijd de beste keuze, maar ongezoete thee of koffie zijn ook goed. Er is geen sterk bewijs voor een verband tussen zoetstoffen en kanker, dus light-frisdranken kunnen ook goede alternatieven zijn voor de suikerrijke varianten.