Alcohol en kanker

Drink geen alcohol. Als je wel alcohol wilt drinken, beperk dit dan tot 1 glas per dag (voor vrouwen) of 2 glazen (voor mannen)

Om je risico op kanker zoveel mogelijk te verlagen kun je het beste helemaal geen alcohol drinken. Er is geen veilige hoeveelheid alcohol waarbij het risico op kanker niet wordt verhoogd.

Alcohol en kanker

Uit onderzoek blijkt dat alle alcoholische dranken verschillende soorten kanker kunnen veroorzaken. Alcohol verhoogt het risico op:

  • mond- en keelkanker
  • strottenhoofdkanker
  • slokdarmkanker
  • leverkanker
  • darmkanker
  • borstkanker
  • maagkanker

Hoe alcohol kanker kan veroorzaken is nog onderwerp van onderzoek. Een mogelijke verklaring is dat alcohol ons DNA kan aantasten, wat tot kanker kan leiden.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is om liever niet te drinken. Wil je dat toch doen, neem dan als vrouw niet meer dan 1 glas, en als man niet meer dan 2 glazen per dag. Houd ook enkele dagen in de week alcoholvrij.

Hoeveel is een glas?

Een glas alcoholische drank bevat ongeveer 10-15 gram alcohol. Een glas is ongeveer:

  • een glas (250 ml) bier (5%)
  • een klein glas (125 ml) wijn (12%)
  • een glaasje (25 ml) gedistilleerd (40%) zoals cognac, jenever, whisky of wodka

Alcohol en roken

Onderzoek toont aan dat alcohol extra schadelijk is in combinatie met roken. Dit verhoogt het risico op bepaalde soorten kanker nog meer.

Alcohol en andere ziekten

Bepaalde onderzoeken lijken erop te wijzen dat alcohol in kleine hoeveelheden een beschermend effect op het hart kan hebben. De voordelen zouden echter alleen tegen de risico’s opwegen bij mensen met een verhoogd risico op hartaandoeningen, zoals mannen boven de 40 jaar en vrouwen na de menopauze.

Alcohol en gewichtstoename

Alcoholische dranken bieden weinig tot geen voedingswaarde, maar bevatten wel veel calorieën. Regelmatige consumptie van alcoholische dranken kan ongemerkt leiden tot gewichtstoename. Kijk zelf hoeveel calorieën alcoholische dranken bevatten met behulp van onze Alcohol Calorieën Calculator.

Tips om minder alcohol te drinken

  • Wissel alcoholische en alcoholvrije drankjes af
  • Neem kleine slokjes en zet je glas na elke slok neer. Zo doe je langer over je drankje
  • Leng alcoholische drankjes aan met water of frisdrank of kies voor alcoholische drankjes met een laag alcoholpercentage
  • Hou een aantal avonden per week alcoholvrij. Kies dan bijvoorbeeld voor vers vruchtensap of koud water met een schijfje citroen