Maak tijd voor gezonde kersttradities

Kerst is een tijd van tradities: samen met het hele gezin, de familie of vrienden spelletjes doen en genieten van lekker eten.

Ook kijken we in december meer televisie dan in andere maanden, namelijk ruim 3,5 uur per dag! Dat is niet zo gek, want veel mensen zijn vrij en er worden populaire programma’s uitgezonden, zoals kerstfilms of speciale kerstedities van wekelijkse programma’s.

Deze tradities zijn leuk, maar hierdoor bewegen we weinig. Een half uur of meer beweging per dag verlaagt het risico op verschillende soorten kanker. Ook is lang achter elkaar stilzitten niet gezond. Wacht dus niet langer en maak tijd voor een paar gezonde kersttradities!

Maak een flinke boswandeling

Het kan buiten guur en koud zijn, maar bedenk je eens hoe fijn het is als je buiten bent geweest om weer binnen te komen! Dus laat je niet weerhouden door een beetje kou, wind, regen of sneeuw en ga met je familie of vrienden het bos in. Kleed je goed en warm aan en zorg voor stevige schoenen.

Ook is het vaak heel mooi in het bos, zeker als het heeft gesneeuwd. Je kunt dan met je (klein)kinderen sporen van dieren zoeken. Ligt er geen sneeuw? Verzamel dan beukennootjes en rooster ze thuis in de koekenpan. Of raap wat dennenappels voor in de kerstboom.

Kom regelmatig uit die stoel!

Aangezien we - behalve tijdens het televisiekijken - ook veel zitten tijdens het kerstontbijt, de koffie, een gezelschapsspelletje en het kerstdiner, is het belangrijk om tussen deze zittende activiteiten door voldoende te bewegen. Sta regelmatig op en loop een stukje. Wandel door de wijk, of zet een speurtocht uit om samen met je vrienden of (klein)kinderen te doen.

Nog een paar tips om in beweging te komen:

  • Ga bowlen: Dat is weer eens iets anders dan een spelletje Mens-Erger-Je-Niet.
  • Dans: Verzin dansjes op kerstliedjes. Deze zijn de hele dag te horen op de radio, dus je kunt de hele dag door blijven dansen!
  • Ga voor home-made: Gebruik de vrije tijd rond de feestdagen om samen met je gezin of vrienden uitgebreid lekkere en gezonde maaltijden te koken. Hierdoor ben je dan wel niet heel actief in beweging, je zit in ieder geval ook niet stil.