Tips voor minder alcohol

Om je risico op kanker te verlagen, is het het beste om helemaal niet te drinken. Maar minderen is al een stap in de goede richting.

Wijn bij het eten, een biertje om het weekend in te luiden... het lijkt zo normaal, maar lang niet iedereen is zich bewust van de relatie tussen alcohol en kanker. Alcohol verhoogt het risico op maar liefst 7 soorten kanker, waaronder borstkanker, slokdarmkanker en darmkanker.

Stoppen of minderen met alcohol drinken hoeft niet moeilijk te zijn. Lees onze tips en adviezen.

Houd een aantal avonden per week alcoholvrij

  • Het is altijd het beste om helemaal niet te drinken, maar als je wilt minderen is het goed om te starten met een aantal avonden per week alcoholvrij te houden. Kies op de alcoholvrije avonden bijvoorbeeld voor vers vruchtensap of koud water met een schijfje citroen, komkommer of munt.

Kies voor de alcoholvrije variant

  • Het schadelijke bestanddeel van alcoholische dranken is de alcohol (ethanol) zelf. Als het je puur om de smaak van het drankje gaat, zijn er veel alcoholvrije alternatieven. Een van de bekendste alternatieven is alcoholvrij bier. Maar lang niet iedereen weet dat er ook alcoholvrije varianten bestaan van wijn.
  • Verder kun je ook kiezen voor alcoholvrije cocktails, of drankjes die wel de pit en smaak van alcohol geven maar toch alcoholvrij zijn zoals tomaten- of groentesap met limoen en een paar druppeltjes hete saus.

Kies voor alcoholische drankjes met een laag alcoholpercentage

  • Buiten de alcoholvrije varianten zijn er talloze wijnen en bieren met lage percentages alcohol. Door te kiezen voor deze varianten, krijg je minder alcohol binnen. Het percentage alcohol staat altijd op het etiket en vaak ook op menukaarten in restaurants. Vraag ernaar als dit er niet op staat.

Wissel alcoholische en alcoholvrije drankjes af

  • Vaak is het drinken op zich een gewoonte tijdens een avondje met vrienden of tijdens een diner. Maar je hoeft niet elk rondje een glas alcohol te bestellen. Door alcoholische drankjes af te wisselen met bijvoorbeeld verse sapjes of water ben je de hele avond voorzien van een drankje, maar krijg je toch minder alcohol binnen.

Kies voor het kleinst mogelijke glas

  • Vaak kun je voor bier en wijn kiezen tussen verschillende groottes van glazen. Restaurants en cafés geven meestal de grootste variant als je er niks bij zegt. Vraag daarom altijd om het kleinste glas. Je drinkt dan automatisch langzamer omdat het zonde is om snel je drankje op te hebben.
  • Voor sterke drank is dit een ander verhaal. Sterke drank in shotglaasjes zorgt voor een snellere alcoholconsumptie omdat je in een paar seconden een heel glas alcohol achterover slaat en snel weer op een nieuw drankje overstapt. Leng sterke drank aan met een andere (liefst suikervrije) drank zodat je langer over de drankje doet.

Vermijd shotjes en drinkwedstrijden

  • Vermijd een shotjes-voorstel of een drinkwedstrijd (wie klokt het snelst z’n drankje naar binnen). Je proeft de alcohol niet, bent snel dronken en drinkt in een korte tijd overmatig veel alcohol.

Leng sterke alcoholische drank zoveel mogelijk aan met spuitwater of ijsklontjes of kies de cocktailvariant

  • Als je je alcoholische drank aanlengt met spuitwater (bronwater met koolzuur) of ijsblokjes toevoegt, doe je langer over je drankje en neem je minder snel alcohol tot je. Let er wel op dat je je drankje niet beschouwt als limonade en blijf rustig drinken.

Neem kleine slokjes en zet je glas na elke slok neer

  • Als je kleine slokjes neemt, doe je langer over je drankje en ben je minder geneigd een nieuw drankje te bestellen. Probeer je sneller drinkende vrienden niet bij te houden. Het is geen ramp om een keer een rondje over te slaan. Bovendien reageert ieders lichaam anders op alcohol en kun je je eigen drinktempo nooit vergelijken met dat van anderen.

Houd bij hoeveel alcohol je per avond drinkt

  • Vaak raken mensen de tel kwijt en kan een drankje meer of minder hen op een gegeven moment niet meer schelen. Houd eens bij hoeveel drankjes je op een avond drinkt. Hierdoor ben je bewuster bezig met minder alcohol drinken en kun je je grenzen beter bewaken.